Zwevende 3D-zebrapaden moeten voetgangers veiliger laten oversteken

Ook op de Waterstraat in Munsterbilzen bij Bilzen zal een 3D-zebrapad uitgerold worden.
Mine Dalemans Ook op de Waterstraat in Munsterbilzen bij Bilzen zal een 3D-zebrapad uitgerold worden.
In de Waterstraat in Munsterbilzen komt een 3D-zebrapad. Het proefproject moet ervoor zorgen dat automobilisten vertragen als ze het zebrapad naderen zodat voetgangers veiliger kunnen oversteken.

Bestuurders ervaren het zebrapad als een optische 3D-illusie. “De witte lijnen van de oversteekplek lijken gedurende enkele seconden boven het wegdek te zweven”, zegt Veva Daniëls, de woordvoerster van het Agentschap Wegen & Verkeer. “Het buikgevoel zegt dat de bestuurders hun snelheid gaan minderen. Ze gaan op tijd remmen. En de voetgangers die oversteken, worden beter zichtbaar. Het kan ook gebeuren dat het 3D- zebrapad een ander effect heeft op de chauffeurs: dat ze bruusk gaan remmen, en dat het mensen kan afschrikken.”

“We willen testen welke effecten het zebrapad heeft op het gedrag van de automobilisten en dat van de mensen die te voet of met de fiets de straat oversteken. Aan het zebrapad plaatsen we camera’s die het gedrag van de weggebruikers aan en op het zebrapad in beeld brengen. We doen een meting voordat het 3D-zebrapad er ligt en een tweede als het in werking is.” De camera’s aan het zebrapad herkennen geen nummerplaten van voertuigen. Ze registreren wel de snelheid alsook de afstand om te remmen en te stoppen. De camera’s verzamelen dus geen persoonsgegevens.

Knelpunten

Hoe bekom je een optische illusie met een 3D-zebrapad? “Het laten zweven boven de straat ontstaat omdat we het zebrapad inkleuren met een aangepaste markering”, verduidelijkt Veva Daniëls. “De witte lijnen op het pad moeten opnieuw geverfd worden. Vervolgens worden tinten van grijs eraan toegevoegd. Die zorgen voor het 3D-effect.”

Vooraleer zo’n zebrapad kon aangelegd worden, moesten twee knelpunten wegwerken. “Eerst moesten we uitzoeken of zo’n zebrapad juridisch ook effectief als zodanig aanvaard kan worden. De witte belijning is de basis van een geldig zebrapad, en die behouden we”, aldus nog Veva Daniëls. “Bovendien moest het zebrapad stroef zijn. Hiervoor wordt een soort roofing in het asfalt gebrand zodat het er niet glad gaat bijliggen.”




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.