Ze zijn er aan begonnen: heraanleg N70 uit de startblokken

Vanessa Pelsmaekers plant al verschillende acties tijdens de werken zodat klanten hun weg blijven vinden naar haar broodjeszaak Lapassa.
Kristof Pieters Vanessa Pelsmaekers plant al verschillende acties tijdens de werken zodat klanten hun weg blijven vinden naar haar broodjeszaak Lapassa.
De langverwachte werken aan de N70 zijn maandag van start gegaan. Als eerste zullen de nutsmaatschappijen aan de slag gaan en dat tot het voorjaar van 2020. Daarna volgt de eigenlijke heraanleg die twee jaar zal duren. De handelaars zetten zich schrap voor een moeilijke periode. “We gaan klanten stimuleren om zoveel mogelijk met de fiets te komen”, zegt Vanessa Pelsmaekers van broodjeszaak Lapassa.

De doortocht van de N70 in Melsele staat al meer dan vijftien jaar op het programma maar de perikelen rond het al dan niet doortrekken van de tramlijn zorgde herhaaldelijk voor uitstel. Nu is het echter eindelijk zover. De gewestweg wordt heringericht van aan de Essendreef tot voorbij het kruispunt met de Burggravenstraat en Snoeckstraat, goed voor een traject van 2 km. Er komen veilige enkelrichtingsfietspaden aan beide zijden van de weg en ook voor autobestuurders het in de toekomst een pak veiliger door de aanleg van zogenaamde ‘ovondes’ ter hoogte van de Sint-Elisabethstraat en het Pareinpark. Bussen van De Lijn krijgen aparte busbanen en zullen door het midden van de ovondes kunnen rijden om vlotter op hun bestemming te geraken. Er komen twee kiss-en-ride-stroken op de Grote Baan en aan de Sint-Elisabethstraat is een zone 30 voorzien. Op de rest van het traject is er snelheidslimiet van 50 km per uur.

Vooraleer de inwoners kunnen genieten van het resultaat, zal men wel eerst door de zure appel moeten bijten. De werken zijn maandag van start gegaan en zullen twee jaar in beslag nemen.

De nutsmaatschappijen gaan als eerste aan de slag. Die werken zullen al duren tot het voorjaar van 2020. Voorlopig blijft de hinder beperkt. De werfzone situeert zich tussen het kruispunt van de Burggravenstraat en de Sint-Elisabethstraat maar verkeer is nog steeds in beide richtingen mogelijk. De eerste hinder is te verwachten vanaf 13 mei want dan gaat het kruispunt met de Burggravenstraat dicht. Op 16 mei volgt het kruispunt met de Sint-Elisabethstraat en op 20 mei gaat de N70 zelf volledig dicht voor een aantal dagen.

Voorlopig wordt er enkel gewerkt in de zijbermen en zal de hinder beperkt blijven.
Kristof Pieters Voorlopig wordt er enkel gewerkt in de zijbermen en zal de hinder beperkt blijven.

Handelaars wachten bang af wat de gevolgen gaan zijn. Met inbegrip van de werken aan de nutsleidingen zal er in totaal drie jaar lang aan de N70 gewerkt worden. Vanessa Pelsmaekers investeerde twee jaar geleden in een nieuw pand voor haar broodjeszaak Lapassa. “Ik ga mijn klanten zoveel mogelijk op de hoogte houden van de bereikbaarheid via onze facebookpagina”, reageert ze. “Het is alleen wel moeilijk om de meest up-to-date informatie te vinden. We hebben al drie bewonersbrieven gekregen en in elke brief staat andere info. Voorlopig is de hinder beperkt maar we beseffen dat de werken ongetwijfeld financiële gevolgen gaan hebben. Om dat op te vangen, heb ik al een aantal acties in gedachten. Zo gaan we mensen belonen met punten als ze met de fiets komen. We gaan ook meer inzetten op het leveren van broodjes, vooral aan bedrijven. We zitten gelukkig op het laatste stuk van de werfzone. Qua bereikbaarheid zal het dus nog wel meevallen. Alleen gaan we wel een hele tijd de passage moeten missen. Daarom ben ik al blij dat we hier toch al twee jaar actief zijn en dat we een vast cliënteel hebben kunnen opbouwen. We gaan die klanten nu zoveel mogelijk in de watten leggen zodat ze ons ook blijven bezoeken tijdens de periode van de werken.”

De voortgang van de werken zal men kunnen volgen via http://www.beveren.be/werken-N70

De werfzone strekt zich uit van de Sint-Elisabethstraat tot aan de Burggravenstraat.
Kristof Pieters De werfzone strekt zich uit van de Sint-Elisabethstraat tot aan de Burggravenstraat.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Diana EnBob Van Puymbroeck

    Eenrichtingfietspaden? Ik wil wedden dat de fietsers even vrolijk de verkeerde kant gaan gebruiken als ze nu ook doen.