Pleidooi voor heropening afrit 't Kalf

SCHEPEN BOUDEWIJN VLEGELS HEEFT OPMERKELIJK VOORSTEL

De afrit 't Kalf is fysiek nog altijd aanwezig en kan volgens Vlegels snel heropend worden.
Kristof Pieters De afrit 't Kalf is fysiek nog altijd aanwezig en kan volgens Vlegels snel heropend worden.
"Heropen de gesloten afrit 't Kalf van de E34." Dit opmerkelijk voorstel doet Boudewijn Vlegels (N-VA), schepen en voorzitter van de Maatschappij Linkerscheldeoever. Bijna dagelijks staan bestuurders tot op de pechstrook aan te schuiven aan de afrit Vrasene/Verrebroek. Daarbij zijn ook veel inwoners van Sint-Gillis-Waas. De oplossing ligt kant-en-klaar een paar kilometer verder.

Het op- en afrittencomplex Polderhuis van de E34 is één van de drukst gebruikte verkeerswisselaars op de E34. Het is de ontsluiting voor de gemeenten Verrebroek en Kieldrecht in het noorden en Vrasene in het zuiden, maar ook de inwoners van Sint-Gillis-Waas maken er massaal gebruik van. Dit veroorzaakt al geruime tijd problemen tijdens de spits.

Boudewijn Vlegels.
Kristof Pieters Boudewijn Vlegels.

Dubbele rijstrook

Het Agentschap Wegen en Verkeer liet de verkeerswisselaar twee jaar geleden volledig herinrichten met een dubbele rijstrook voor het verkeer dat van Antwerpen komt en de afrit neemt. Bovenop het viaduct werden ook verkeerslichten geplaatst. Ondanks alle maatregelen staat er tijdens piekmomenten nog steeds een gevaarlijke file tot op de snelweg. De rij auto's staat hierbij soms tot op de pechstrook, wat bijzonder gevaarlijke situaties creëert.


Boudewijn Vlegels (N-VA) is als voorzitter van de Maatschappij Linkerscheldeoever nauw betrokken bij het mobiliteitsprobleem, maar ervaart de gevaren zelf ook aan de lijve als inwoner van Kieldrecht. Hij doet nu een opmerkelijk voorstel aan AWV om de afrit 't Kalf in Sint-Gillis-Waas te heropenen. "De afrit 't Kalf is fysiek nog altijd aanwezig en er moet enkel een stuk vangrail worden weggenomen", legt hij uit.

Ontlasting

"Ik stel vast dat de file op de verkeerswisselaar Polderhuis vooral veroorzaakt wordt door verkeer dat richting Vrasene en Sint-Gillis-Waas rijdt. Het zou een hele ontlasting zijn als dat verkeer een paar kilometer verder zou rijden en daar de afrit 't Kalf neemt. Een extra afrit betekent bovendien geen gevaar. Enkel een oprit zorgt voor meer invoegbewegingen. Het kan een tijdelijke oplossing zijn in afwachting van structurele maatregelen. Er is een nieuwe verkeerswisselaar gepland voor de Waaslandhaven, maar die westelijke ontsluiting komt er pas tegen 2023 en sommige bronnen spreken zelfs van 2027."


Vlegels vreest dat er vroeg of laat een zwaar ongeval zal gebeuren met het verkeer dat op de pechstrook staat aan te schuiven. "Sommige bestuurders merken dit te laat op en proberen op het laatste moment nog in te voegen. Op de E34 vielen heel recent nog twee dodelijke slachtoffers door een vrachtwagen die een file te laat opmerkte. Ik heb schrik dat aan deze afrit hetzelfde zal gebeuren. Dus daarom mijn pleidooi om de afrit 't Kalf te heropenen. De kost is beperkt en zo wordt het verkeer meer gespreid."

Weegbewegingen

Bij het Agentschap Wegen en Verkeer ziet men het voorstel echter niet meteen zitten. "We hebben jaren geleden verschillende op- en afritten van de E34 gesloten omwille van de veiligheid", zegt woordvoerster Sylvie Syryn. "Er moet een minimale afstand zijn tussen twee verkeerswisselaars en die van 't Kalf ligt te kort achter die van het Polderhuis. Er zijn namelijk wel degelijk weefbewegingen doordat er ook verkeer op de snelweg komt via de oprit richting Zelzate."


Een oplossing voor het fileprobleem aan het Polderhuis is er niet meteen. "We hebben in 2015 al heel wat maatregelen genomen en de verkeerslichten zo optimaal mogelijk afgesteld. Meer kunnen we voorlopig echter niet doen."