Niet langer als sardienen in blik met tram naar Antwerpen

TESTFASE VAN START MET XL-TRAM DIE PLAATS BIEDT AAN 350 PASSAGIERS

Gisteren werd de 60 meter lange XL-tram voor de eerste keer uitgetest.
Kristof Pieters Gisteren werd de 60 meter lange XL-tram voor de eerste keer uitgetest.
Vervoersmaatschappij De Lijn heeft gisteren voor de eerste maal haar nieuwe XL-tram uitgetest op lijn 3 tussen Merksem en Melsele. Het gaat om twee gekoppelde Hermelijntrams, die samen maar liefst 60 meter lang zijn en 350 passagiers kunnen vervoeren. Met deze ultralange tram wil De Lijn extra capaciteit vrijmaken op het reeds sterk verzadigde tramnet. Vanaf maart wordt de tram definitief ingezet.

Het is de eerste keer dat twee Hermelijntrams, die elk bijna 30 meter meten, aan elkaar worden gekoppeld. "Daardoor is de gekoppelde Hermelijn met zijn tien stellen ongeveer 17 meter langer dan de nieuwe generatie Albatrostrams van 43 meter", zegt Astrid Hulhoven van De Lijn. "We willen nauwgezet testen hoe een tram van 60 meter zich in het verkeer en het tramnetwerk, ook ondergronds, gedraagt. De testperiode loopt twee maanden, maar als blijkt dat we niet voldoende testmateriaal hebben verzameld, wordt die periode verlengd tot eind februari."


De test vindt plaats op de drukke lijn 3, omdat ruim 95 procent van het traject in eigen bedding of ondergronds loopt. "Hier gaat twee jaar voorbereiding aan vooraf", vervolgt Hulhoven. "De tram werd in de stelplaats en 's nachts op lijn 5 al een aantal keer zonder passagiers getest. In deze fase willen we te weten komen hoe het voertuig op het netwerk in reële omstandigheden functioneert, ook tussen de andere trams."

Aan de halte Vredespark in Zwijndrecht is het perron tijdelijk uitgebreid met een houten platform.
Kristof Pieters Aan de halte Vredespark in Zwijndrecht is het perron tijdelijk uitgebreid met een houten platform.

Ochtendritten

Gisteren was het dus de eerste keer dat de supertram, die maximaal 350 passagiers kan vervoeren, effectief werd ingezet op het net. De tram reed twee ritten: vanuit de stelplaats op de Noorderlaan naar het eindpunt in Melsele en terug. De supertram zal voorlopig enkel op werkdagen twee ochtendritten maken. Na een grondige evaluatie zal de gekoppelde Hermelijntram vanaf maart definitief kunnen worden ingezet. Op termijn wordt er gekeken of er eventueel meer Hermelijntrams kunnen worden gekoppeld.


Speciale stickers op het voertuig waarschuwen het andere verkeer. Vooral voor het inhalen van een stilstaande tram is het opletten want er moet liefst 60 meter overbrugd worden.

Infrastructuur aanpassen

Het was vooral uitkijken in Zwijndrecht want daar rijdt de tram op een stuk van de N70 niet in eigen bedding. Ook moet daar de infrastructuur worden aangepast een de XL-trams, zo is de halte Vredespark tijdelijk uitgebreid met een houten constructie om over de hele lengte van de tram een perron te hebben. Er loopt intussen wel al een bouwaanvraag voor een nieuwe halte.


De keuze voor lijn 3 als testparcours is niet toevallig. De lijn tussen Melsele en Merksem loopt langs het Sportpaleis en is al jaren de drukst bezette tramlijn. Bij evenementen in het Sportpaleis en de Lotto Arena is het vaak drummen voor een plaatsje. Bovendien wordt de komende jaren een forse toename van het aantal reizigers verwacht als de werken aan de Oosterweelverbinding starten.


"De XL-tram is één van de manieren om te blijven zoeken naar meer capaciteit", zegt Hulhoven nog. "We kunnen in het verzadigde premetronet namelijk niet meer trams steken. Daarom dat we naar manieren zoeken ze groter te maken. De XL-trams kunnen 350 passagiers vervoeren. Dat is evenveel als er in een Airbus, schouwburg of cinemazaal of twee Flandriaboten kunnen. Maar bovendien haalt elke XL-tram maar liefst 100 wagens uit het verkeer."