Kunstmatig eiland voor extra containerkades?

De Vlaamse overheid heeft acht scenario's voor het creëren van extra containerbehandelingscapaciteit in de haven. Het opmerkelijkste: een kunstmatig eiland in de Schelde ter hoogte van Ouden Doel.

De haven kan nu jaarlijks 15 miljoen containers behandelen, maar tegen 2030 wordt een sterke groei verwacht. Er is nood aan extra kades voor het laden en lossen van zo'n 6 miljoen containers. Na de vernietiging van het GRUP voor de aanleg van een Saeftinghedok zijn er naast drie varianten op het Saeftinghedok nu ook 5 alternatieve oplossingen. Het meest opmerkelijkste alternatief is een kunstmatig eiland in de Schelde ter hoogte van Ouden Doel.


Bij twee varianten op het Saeftinghedok kan Doel behouden blijven, maar wordt het dok langer. Ook een uitbreiding van de Noordzeeterminal wordt onderzocht net als de uitbouw van het Deurganckdok langs het Waaslandkanaal en Doeldok en een containerkaai ten noordwesten van het dok. Hiervoor moet dan wel een chemisch bedrijf verhuizen. Ook wordt onderzocht of de roro-activiteiten kunnen verhuizen naar de Keteniszone waardoor containerschepen ook daar kunnen aanmeren.


Alle voorstellen zullen nu grondig onderzocht worden. Dit gaat van de financiële haalbaarheid tot de milieueffecten. Tegelijk worden ook 160 hectare grond gezocht voor industriële en logistieke activiteiten. De zoekzones hiervoor zijn onder meer de Vlakte van Zwijndrecht, het gedempte deel van het Doeldok en de kop van het Verrebroekdok. De regering wil in het najaar de knoop doorhakken en een voorkeurscenario kiezen. (PKM)