Inwoners lossen verkeersproblemen zelf op

MAATREGELEN BEVOLKING TEGEN CHAOS SCHOOLOMGEVINGEN WORDEN MAAND GETEST

Hanne Van Herck en schepen van Mobiliteit Raf Van Roeyen houden de nadarhekken al klaar om de straat af te sluiten. De leerlingen van de vrije kleuterschool zijn alvast in hun nopjes.
Foto Pieters Hanne Van Herck en schepen van Mobiliteit Raf Van Roeyen houden de nadarhekken al klaar om de straat af te sluiten. De leerlingen van de vrije kleuterschool zijn alvast in hun nopjes.
Er worden volgende week enkele ingrijpende verkeersmaatregelen genomen in de twee schoolomgevingen in Melsele. Straten worden doorgeknipt of er wordt eenrichtingsverkeer ingevoerd. Opmerkelijk is dat het initiatief van de inwoners zelf komt. Na een maand volgt een evaluatie.

Het grote verkeersonderzoek van onze krant wees al uit dat Melsele een probleem heeft met de twee schoolomgevingen langs de N70 en de N450. Dagelijks zijn er chaotische toestanden met sluipverkeer en wildparkeren. Het was om die reden dat Melsele naast Geraardsbergen en Waregem een van de drie pilootgemeenten in Vlaanderen is voor het project LaMA (Laboratoria Mobiele Alternatieven). Dat houdt in dat in het dorp de meest uiteenlopende proefopstellingen uitgetest zullen kunnen worden, om de verkeersproblemen en chaotische toestanden aan de schoolpoort aan te pakken. Opmerkelijk is echter vooral dat het niet gaat om ideeën van mobiliteitsexperten, maar van inwoners zelf. Die konden namelijk deelnemen aan een grote brainstorm. De beste ideeën worden nu concreet uitgewerkt en een maand lang getest.

Vorige week vermeldde onze krant in het grote verkeersonderzoek nog hoe onveilig de schoolomgevingen langs de N70 en de N450 zijn.
RV Vorige week vermeldde onze krant in het grote verkeersonderzoek nog hoe onveilig de schoolomgevingen langs de N70 en de N450 zijn.

Heft in eigen handen

De maatregelen die de inwoners voorstellen, zijn behoorlijk ingrijpend. Zo zal er eenrichtingsverkeer worden ingevoerd in de Kalishoekstraat tussen de Dambrugstraat en Kerkendam in de rijrichting van de N450. Zo ontstaat er meteen ook plaats voor een Kiss and Ride-zone aan de basisschool De Toren. In de Kalishoekstraat komt ook eenrichtingsverkeer en dat in de richting van het centrum. Op het Kerkplein zal ter hoogte van de brandweg aan woonzorgcentrum Briels een tweede Kiss and Ride-zone komen.


Aan Vrije Basisschool OLV is de ingreep ook niet min, want daar wordt de drukke Sint-Elisabethstraat gewoon doormidden geknipt ter hoogte van kinderopvang 't Ballonneke. De maatregelen worden ingevoerd op 16 september tijdens de 'Week van de Mobiliteit' en zullen gelden tot en met 17 oktober. Daarna wordt alles geëvalueerd. "Het grote voordeel van dit systeem is dat bewoners zelf het hele proces doormaken", zegt Hanne Van Herck van het Netwerk Duurzame Mobiliteit. "Dit voorkomt frustraties. De maatregelen worden hier niet door de strot geduwd, maar komen van de mensen zelf. Ze kunnen het heft in eigen handen nemen. Tegelijk merken ze wel dat besluitvorming niet zo makkelijk is, want ook hier waren de belangen soms heel uiteenlopend en de standpunten evenzeer."


Schepen van Mobiliteit, Raf Van Roeyen (CD&V), vindt het project erg boeiend. "Mobiliteitsproblemen worden via LaMA op een totaal andere manier benaderd. We zijn echt met een blanco blad begonnen. Ik ben nu wel erg benieuwd naar de reacties. Normaal zou het proefproject slechts een week doorgaan, maar dat was iets te kort om een goede evaluatie te kunnen maken. Daarom dat we dit hebben uitgebreid naar een maand. Ik sta volledig achter de voorstellen. Het zal de druk in de schoolomgeving ongetwijfeld verminderen en er wordt meer ruimte gecreëerd voor voetgangers en fietsers."