Fabriekstraat gaat jaar dicht voor heraanleg en wordt daarna uitgerust met trajectcontrole

De Fabriekstraat wordt heraangelegd.
Kristof Pieters De Fabriekstraat wordt heraangelegd.
Het zal het komend jaar opvallend rustig zijn in Kallo, want dé centrale doorgangsweg gaat een jaar dicht voor een volledige heraanleg. De Fabriekstraat krijgt nieuwe riolering en ook het wegdek zal van gevel tot gevel heringericht worden. Na afloop komt er ook trajectcontrole om sluipverkeer te ontmoedigen.

De Fabriekstraat wordt heringericht vanaf de brug over de Melkader tot aan het kruispunt met de Steenlandlaan. De voorbije maanden werden de aansluitingen op de nutsvoorzieningen al vernieuwd, nu wordt de straat opgebroken om een nieuw gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen en de rijbaan te vernieuwen. De rijbaan zal iets smaller worden zodat er bredere voetpaden kunnen komen. Ter hoogte van Milcobel zal een groen poorteffect de chauffeurs moeten wijzen op het inrijden van de bebouwde kom.

Tijdens een eerste fase tot eind oktober komt het deel aan de beurt tussen de Jan Frans Faveletstraat en Melkaderbrug. Er zal dan geen enkele doorgang mogelijk zijn met de wagen. Omrijden kan enkel via de haven. In een tweede fase tot maart 2020 situeert de werf zich tussen de Jan Frans faveletstraat en de Dijkgravenstraat. Plaatselijk verkeer kan vanaf dan wel omrijden via de aanpalende wijk. Een derde fase tot juli 2020 omvat het stuk tussen de Dijkgravenstraat en Milcobel.

De riolering komt in het midden van de baan te liggen en wordt volgens het trein-principe in stukken van 30 tot 50 meter aangelegd. Op die manier blijven er zoveel mogelijk woningen bereikbaar. Het Gemeenteplein wordt tijdelijk terug opengesteld om te parkeren.

Ook de brug over de Melkader wordt aangepakt. Bij een eerdere controle werd vastgesteld dat de staat van de brug niet zo goed meer was. Er komt een nieuw wegdek in beton. Dat zal wel vier weken moeten uitharden.

De werken aan de Fabriekstraat zullen samenvallen met de aanleg van fietspaden langs de N450 waardoor het voor inwoners flink omrijden wordt richting Beveren. Er zullen wel omleidingen mogelijk zijn via de polderbanen vlak achter het viaduct zodat men niet verplicht de E34 moet nemen richting Vrasene.

Tussen de Melseledijk en de Steenlandlaan komt in een latere fase trajectcontrole. Ondanks het verbod op vrachtverkeer rijden er nog heel wat vrachtwagens het dorp binnen en ook het sluipverkeer is tijdens de spits een groot probleem.
Kristof Pieters Tussen de Melseledijk en de Steenlandlaan komt in een latere fase trajectcontrole. Ondanks het verbod op vrachtverkeer rijden er nog heel wat vrachtwagens het dorp binnen en ook het sluipverkeer is tijdens de spits een groot probleem.

Het gemeentebestuur zal zoals beloofd ook maatregelen nemen tegen het vele sluipverkeer van en naar de Waaslandhaven. Tijdens de heraanleg worden wachtbuizen voorzien om nadien camera’s te installeren voor trajectcontrole. “Aanvankelijk was het idee om hier ‘pestlichten’ te plaatsen die tijdens de spits lange tijd op rood blijven staan, maar dit zou ook de inwoners nodeloos treffen”, zegt schepen van Mobiliteit Raf Van Roeyen (CD&V). “Daarom kiezen we voor trajectcontrole. Er zal langsheen het hele traject vanaf de Melseledijk een zone 30 worden ingesteld. Op die manier zullen chauffeurs geen tijdwinst meer kunnen maken en eerder de aangewezen route via de R2 volgen. Sluipverkeer zal dus worden aangepakt door chauffeurs te beboeten op snelheid. De inwoners worden door deze maatregel niet getroffen aangezien ze enkel bij het binnen- of buitenrijden van het dorp worden geregistreerd door de camera’s. Enkel wie Kallo doorkruist, zal tegen een slakkengangetje moeten rijden.”

Kristof Pieters
Kristof Pieters
Kristof Pieters
Kristof Pieters



4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Van den Rym

    en fietsverkeer kan dat nog door tijdens de werken??

  • Koen Van de Manacker

    Kallo wordt nog mooier en veiliger.

  • Walter De Meulenaer

    Wat een fantastische timing. Overal tegelijk starten er werkzaamheden in de regio. Reeds jaren worden de verschillende werkzaamheden voorzien, maar met overal tegelijk de werken te starten nemen ze de burger wel in een stevige wurggreep!

  • johnny van havere

    Weer een zone 30 erbij . Hebben we nog wel autos nodig . Aan scholen kan ik dit nog enigszinds begrijpen .