Elk half uur ferry naar Antwerpen

REDERIJ AQUALINER STELT TWEEDE WATERBUS AQUA RUBY VOOR

De Aqua Ruby, de tweede waterbus, is zaterdag ingehuldigd.
Kristof Pieters De Aqua Ruby, de tweede waterbus, is zaterdag ingehuldigd.
De rederij Aqualiner heeft een nieuwe waterbus in gebruik genomen. Doordat er nu twee schepen worden ingezet, kunnen pendelaars uit Kruibeke en Bazel voortaan om het half uur de snelle ferry richting Antwerpen nemen. Volgend jaar volgt ook een noordelijke lijn richting Waaslandhaven. "En de interesse bij bedrijven is bijzonder groot", zegt de Antwerpse havenschepen Marc Van Peel.

 


De Aqua Ruby: zo heet het zusje van de Aqua Diamond. Ze maakte zaterdag haar maiden trip over de Schelde. Gerbrand Schutten, CEO van Aqualiner, stond voor de gelegenheid als dj achter de draaitafel.


Door de inzet van twee snelle veerschepen kan de frequentie op de lijn Antwerpen-Kruibeke-Hemiksem verdubbeld worden en is er voortaan ieder half uur een afvaart. De waterbus blijft in elk geval een succesverhaal. De eerste maand mocht iedereen gratis kennismaken en waren er 30.000 passagiers. "We hadden gedacht dat het aantal gebruikers sterk zou dalen als het betalend zou zijn, maar dat bleek niet het geval", zegt havenschepen Marc Van Peel. "Veel mensen zagen er ook een alternatief in voor de rondvaarten die Flandria vroeger organiseerde. Toen het toeristisch seizoen stopte, zagen we andermaal dat het aantal gebruikers status quo bleef. We kunnen na vijf maanden dus wel met zekerheid zeggen dat dit initiatief een schot in de roos is. Momenteel zitten we aan een gemiddelde van 14.000 passagiers en 3.600 fietsen."

Gerbrand Schutten, CEO van Aqualiner, draait plaatjes tijdens de maiden trip.
Kristof Pieters Gerbrand Schutten, CEO van Aqualiner, draait plaatjes tijdens de maiden trip.

Files

Het Havenbedrijf wil volgend jaar een nieuwe lijn opstarten in noordelijke richting met haltes aan de Ketenislaan en Fort Liefkenshoek. "Ook op deze lijn zullen twee schepen worden ingezet", vervolgt Van Peel. "Door de mobiliteitsknoop worden we overstelpt met vragen van bedrijven om zo snel mogelijk te starten. Bedrijven hebben immers niet alleen last van vrachtwagens die vast staan in de file. Ze zien ook goede arbeidskrachten vertrekken, omdat die het lange aanschuiven op de weg beu zijn."

Katoen Natie

De bedrijven zijn bereid om voor hun werknemers een abonnement te betalen. Het Havenbedrijf vraagt ook mee te investeren in steigers, maar dat ligt moeilijker. Onder meer Katoen Natie is vragende partij, want in het magazijnencomplex Loghidden City werken veel mensen die niet over eigen vervoer beschikken. "In totaal gaat het om een potentieel van duizenden mensen en de vraag zal alleen maar toenemen eens de werken aan de Oosterweelverbinding starten", vermoedt Van Peel. "De vergunningen voor de steigers zijn aangevraagd en we hopen een eerste schip in het voorjaar en een tweede in het najaar te kunnen inleggen op deze noordelijke havenlijn."

Temse

Het Havenbedrijf trekt 17 miljoen euro uit voor de exploitatie van de waterbus en dat over een periode van vijf jaar. "We hopen dat tegen die tijd De Lijn het project wil overnemen", vervolgt Van Peel. "De interesse voor een nog verdere uitbreiding van het aantal lijnen is namelijk groot, maar dat is niet onze 'core business' natuurlijk."


Onder meer Temse vraagt hier naar. Schepen Franky De Graeve was zaterdag bij de plechtigheid aanwezig om een visje uit te werpen. "Voorlopig bijten ze nog niet, maar we hopen dat we in de toekomst ook een halte krijgen. 600 inwoners hebben in Antwerpen een job. Het potentieel is dus enorm groot."