Actiecomité pleit voor veer naar Doel

De aanlegsteiger van Fort Liefkenshoek wordt binnenkort helemaal vernieuwd en vergroot. Vanaf dan zal ook de veerdienst tussen Lillo en Fort Liefkenshoek operationeel zijn. De frequentie van de veerdienst zal ook verhoogd worden.

Dat moet het woon-werkverkeer meer over het water laten lopen en het toeristische karakter van Fort Liefkenshoek verder helpen uitspelen. Volgens het actiecomité Doel 2020 wordt daarbij vreemd genoeg met geen woord meer gerept over de aanlegsteiger in Doel, die tot vorig jaar de verbinding maakte tussen Doel en Lillo. Het veer vaarde de laatste keer uit op de Scheldewijding vorig jaar.

Veiligheidsredenen

"Het werd officieel opgedoekt omwille van veiligheidsredenen, maar het is voor iedereen duidelijk dat de werkelijke reden paste in het verder doodknijpen van het weerbarstige Scheldedorp", reageert Jan Creve.


"Doel is op vlak van toerisme - of men dat nu graag hoort of niet - de absolute Wase topper. Een extra verbinding met Doel zou ook voor Liefkenshoek zelf een meerwaarde betekenen. Het fort ligt nu volledig geïsoleerd in de haven, te midden van fabrieken en met amper parkeerplaatsen in de omgeving. Ook Lillo kan alle extra toeristische initiatieven gebruiken om de horeca - die onder zware druk staat van het dalende aantal bezoekers - opnieuw meer leven in te blazen.

Werknemers

Ook op vlak van woon-werkverkeer zou het moeilijk te begrijpen zijn dat de bijna 1.000 werknemers van de kerncentrale geen gebruik zouden kunnen maken van deze faciliteit. Hetzelfde argument geldt voor de MPET-terminal, gelegen op wandelafstand van de aanlegsteiger."


Doel 2020 dringt daarom aan voor zowel de veerdienst als waterbus ook de steiger in Doel mee te nemen in de haalbaarheidsstudie. (PKM)