"Niet langer in de file met onze betonmixers"

INTERNATIONALE INTERESSE VOOR DRIJVENDE BETONCENTRALE

Medezaakvoerder Koen De Rycke bij Bonton, de drijvende betoncentrale.
PKM Medezaakvoerder Koen De Rycke bij Bonton, de drijvende betoncentrale.
Uit heel Europa wordt met belangstelling gekeken naar de drijvende betoncentrale van Gebroeders De Rycke uit Beveren. Momenteel ligt Bonton in Antwerpen voor de bouw van een nieuwe Scheldekaai. Dankzij Bonton worden er 8.390 vrachtwagenritten uit het verkeer - en de file - gehaald.

Adolf De Rycke zou het nooit gedacht hebben toen hij in 1881 een lading kasseien leverde aan de gemeente Beveren, maar zijn nakomelingen oogsten momenteel heel wat internationale bewondering met een drijvende betoncentrale. Bonton - een samentrekking van ponton en beton - is een installatie van veertien meter hoog, gemonteerd op een drijvend platform van dertien op vijftig meter. "Het lijkt simpel en dat is het misschien ook, maar we hebben er toch maar een patent opgenomen", zegt medezaakvoerder Koen De Rycke.

Vanop de Bevert, een duwbak, wordt constant grond aangevoerd voor de centrale.
PKM Vanop de Bevert, een duwbak, wordt constant grond aangevoerd voor de centrale.

Tweedehands ponton

"De betoncentrale is een afgeschreven exemplaar van bij de bouw van de Kieldrechtsluis. Voor dat titanenwerk hadden we twee mobiele betoncentrales gekocht, maar eens de werf klaar was, lagen ze er nutteloos bij. Je hebt al een heel grote werf nodig om zo'n centrale op te bouwen en terug af te breken en je kunt ze ook niet op wielen zetten. Zo kwamen we op het idee om er eentje te installeren op een ponton en er dus een drijvende betoncentrale van te maken", gaat De Rycke verder. "Een tweedehands ponton konden we vrij snel op de kop tikken, waarna we er een stabiliteitsexpert bij haalden. Eigenlijk is de constructie vrij eenvoudig, maar voor zover wij weten is nooit eerder iemand op het idee gekomen om een drijvende betoncentrale te bouwen."

Europese werven

De eerste opdracht van Bonton is beton leveren voor de bouw van de nieuwe Scheldemuur aan de Sint-Michielskaai in Antwerpen. De centrale levert tussen 80 en 120 kubieke meter beton per uur en haalt hiermee tien tot twaalf vrachtwagens van de weg. "Omgerekend naar de totale duurtijd van dit project worden zo 8.390 ritten uitgespaard", rekent De Rycke trots uit. "Net als veel andere bedrijven in de regio hebben we veel te lijden onder de mobiliteitsproblemen. Onze betonmixers staan vaak in de file. Ons Bonton wordt bediend door twee personeelsleden. Daarnaast ligt een tweede vaartuig: de Bevert, een duwbak met zand. Daarop hebben we een kraan gemonteerd zodat we constant beton kunnen aanmaken."


Met de drijvende betoncentrale kan het Beverse bedrijf uitsparen op transportkosten, maar Bonton kan uiteraard niet voor elke werf worden ingezet. "De voorwaarde is dat de werf aan een waterweg ligt en het moet ook een voldoende groot volume zijn", legt De Rycke uit. "Maar we staan er zelf van versteld hoeveel werven in aanmerking komen. Eind augustus zijn we hier klaar en gaan we naar een volgende klus aan het Delwaidedok. We hebben ondertussen ook al een volgende opdracht gekregen voor een project in Rotterdam en ook uit Kopenhagen en Parijs is er interesse. In eigen land zijn er ook nog veel mogelijkheden in Antwerpen, Gent en Zeebrugge. Het is niet de bedoeling heel Europa rond te trekken met deze centrale, maar we kunnen met het patent en ons concept ook in andere landen een drijvende centrale bouwen. We gaan onze betonmixers zeker nog niet aan de kant zetten, maar we zijn er best trots op dat we met dit idee het fileleed een beetje helpen oplossen."