"Koning auto? Hier zijn fietsers baas"

CAMPAGNE OM BESTUURDERS TE WIJZEN OP ASOCIAAL GEDRAG

Aan signalisatie ontbreekt het niet volgens schepen Raf Van Roeyen, maar de regels in de fietsstraten zijn blijkbaar onvoldoende gekend.
Foto Kristof Pieters Aan signalisatie ontbreekt het niet volgens schepen Raf Van Roeyen, maar de regels in de fietsstraten zijn blijkbaar onvoldoende gekend.
De gemeente en de politiezone Waasland-Noord starten binnenkort een nieuwe campagne om de regels in fietsstraten nog eens op te frissen. Er is namelijk veel frustratie dat deze niet worden nageleefd. In een fietsstraat is de maximumsnelheid 30 km/u en mogen auto's de fietsers niet voorbijsteken. Nogal wat automobilisten lappen dit aan hun laars.

Twee jaar geleden werden de eerste fietsstraten gerealiseerd in vier schoolomgevingen in Beveren en Melsele. Er werd gekozen voor straten waar er onvoldoende ruimte is om een apart fietspad aan te leggen. Een fietsstraat is een straat waar fietsers de belangrijkste weggebruikers zijn. Auto's zijn er wel toegelaten maar mogen maximum 30 km/uur rijden en fietsers niet inhalen. De fietsers mogen de ganse breedte van de rijbaan gebruiken als het om eenrichtingsstraten gaat en de helft van de rijbaan als er verkeer is toegelaten in beide richtingen. Fietsers zijn met andere woorden baas in deze straten. In de praktijk draait het echter anders uit. Fietsers die in het midden van de straat rijden, riskeren hun eigen hachje of krijgen een reeks scheldwoorden naar hun hoofd geslingerd. In de gemeenteraad heeft de fractie Groen-sp.a de problemen in de fietsstraten al meermaals aangeklaagd.

Asociaal rijgedrag

Twee jaar na de invoering ervan, gaat de gemeente in samenwerking met de politiezone Waasland-Noord een campagne opstarten om de regels van de fietsstraten nog eens in de verf te zetten. "We denken niet dat de signalisatie een probleem is", zegt schepen van Mobiliteit Raf Van Roeyen (CD&V). "Er staan niet alleen gewone verkeersborden, maar op de weg zelf is er ook overal een groot fietsstraat-pictogram aangebracht. Het is vooral een combinatie van onwetendheid, maar ook asociaal rijgedrag. Fietsstraten zijn een nog relatief onbekend begrip en bestuurders moeten eraan wennen dat ze slechts stapvoets mogen rijden in die omgeving. Anderzijds moeten fietsers ook hun plaats afdwingen op de weg. Ze moeten in fietsstraten assertief zijn en zich niet opzij laten dwingen door auto's."


De nieuwe campagne wordt georganiseerd in samenwerking met de gezinsraad, oudercomités en actiegroepen. De politie zal controles doen. "Het is niet de bedoeling om bestuurders massaal te gaan beboeten", benadrukt Van Roeyen. "We willen in de eerste plaats de weggebruikers doen inzien dat fietsers in deze straten voorrang hebben op Koning Auto."

Eenrichtingsstraten

De gemeente heeft er alle vertrouwen in dat het regime van de fietsstraten meer en meer gerespecteerd zal worden en denkt intussen al aan uitbreiding. "We hebben intussen wel vastgesteld dat eenrichtingsstraten zich beter lenen voor dit concept", vervolgt de schepen. "In de Sint-Elisabethstraat in Melsele hebben we recent eenrichtingsverkeer ingevoerd en voor fietsers maakt dat een groot verschil. Ze hebben nu veel meer plaats op de baan. Daarom dat ook de omgeving van het Ijzerhand en de Donkvijverstraat zich goed zal lenen als fietsstraat na de heraanleg."