'Havenland' opent eerste onthaalcentrum

TOERISTISCHE TROEVEN VAN HAVEN WORDEN EXTRA IN DE VERF GEZET

De leerlingen en leerkrachten van het GTI bouwden een indrukwekkend schaalmodel van de Kieldrechtsluis.
Kristof Pieters De leerlingen en leerkrachten van het GTI bouwden een indrukwekkend schaalmodel van de Kieldrechtsluis.
De haven is meer dan een verzameling kades, containers, staal en beton. Er valt ook heel wat te ontdekken op vlak van natuur, historisch erfgoed en staaltjes van vernuft zoals de grootste sluis ter wereld. Met 'Havenland' wil men het havengebied ook als toeristische trekpleister op de kaart zetten. In het sluisgebouw in Kallo is gisteren een eerste onthaalcentrum geopend.

De haven is bij het brede publiek vooral bekend als de werkplek van 60.000 mensen en een plaats waar jaarlijks 14.000 zeeschepen aanmeren. Er valt echter heel wat meer te ontdekken. De verschillende havenpartners hebben nu de handen in elkaar geslagen voor het project 'Havenland'. In totaal zijn er vijf onthaalpunten van waaruit bezoekers de haven kunnen gaan verkennen. Op de linkerscheldeoever bevinden die zich in het sluisgebouw van Kallo en de infokeet van de Hedwige-Prosperpolder.

Havenland zal in de toekomst ook een waterbus inleggen. Op de voorgrond zien we een simulatie van een uitkijktoren die aan de oever gebouwd zal worden.
Kristof Pieters Havenland zal in de toekomst ook een waterbus inleggen. Op de voorgrond zien we een simulatie van een uitkijktoren die aan de oever gebouwd zal worden.

Maquette

Wie wil weten hoe goederen geladen en gelost worden kan een blik achter de schermen werpen door een bezoek met gids te reserveren via het Havencentrum. De leerlingen en leerkrachten van het GTI hebben hun steentje bijgedragen bij de inrichting van het nieuwe onthaalcentrum in het sluisgebouw door een maquette te bouwen van de Kieldrechtsluis, de grootste sluis ter wereld die komende vrijdag door het koningspaar officieel geopend zal worden.


"We hebben er een heel trimester aan gewerkt", zegt directeur Pascal De Rop. "Op basis van de originele plannen werd een 3D-versie getekend en vervolgens werden de verschillende onderdelen met onze computergestuurde houtbewerkingsmachine gefreesd. De leerlingen van het 5de en 7de jaar houtbewerking hebben er de handen vol mee gehad. Het is een schaalmodel van 6 op 2 meter. In een volgende fase gaan we de sluisdeuren en -bruggen automatiseren zodat ze met een druk op de knop geopend kunnen worden."

Gisteren vond de startdag plaats van Havenland waarbij de haven per fiets verkend kon worden.
Kristof Pieters Gisteren vond de startdag plaats van Havenland waarbij de haven per fiets verkend kon worden.

Verkenning per fiets

De meeste mensen zullen de haven wellicht op eigen houtje gaan verkennen per fiets. Voor hen heeft Havenland in samenwerking met Toerisme Oost-Vlaanderen een handige kaart uitgebracht met drie verschillende fietsroutes langs natuur en industrie, de oude forten Liefkenshoek en Lillo en vergeten Linies uit de Staats-Spaanse Oorlog. Er worden ook punten aangeduid van waaruit men het best schepen kan spotten. Een aparte wandelbrochure is er voor de groene gordel rond Kallo.


De komende jaren wil Havenland het aanbod nog fors uitbreiden. Zo zal er een waterbus over de Schelde worden ingezet met haltes aan onder meer Fort Liefkenshoek. Via een hop-on-hop-off catamaran wordt het havengebied beter ontsloten voor zowel pendelaars als recreanten. Schepen en MLSO-voorzitter Boudewijn Vlegels pleit ervoor dat er ook een halte aan de westzijde van het Deurganckdok komt.


"Dit zou bijvoorbeeld op Nederlands grondgebied kunnen zijn ter hoogte van het Verdronken Land van Saeftinghe. Door de toeristische troeven uit te spelen zal bij de bevolking het draagvlak voor de haven zeker vergroten."


Dat vindt ook burgemeester Marc Van de Vijver.


"De haven is de motor van onze economie maar de toeristische mogelijkheden bleven tot nog toe onderbenut. De vele natuurgebieden in de haven bevinden zich vaak achter een hoge draad. Er is nog heel veel mogelijk op vlak van recreatie."


Havenschepen Marc Van Peel prefereert dan weer het esthetische van de haven zelf. "Het ligt misschien aan mij maar ik kan men nog altijd verwonderen als er een gigantisch containerschip passeert met de hoogte van een klein flatgebouw."