"Halte voor veerboot én waterbus"

NIEUWE STEIGER AAN FORT LIEFKENSHOEK

Boudewijn Vlegels, schepen en voorzitter van MLSO, is opgetogen met de komst van de nieuwe steiger die zowel dienst zal doen voor de veerboot als de waterbus.
Foto Pieters Boudewijn Vlegels, schepen en voorzitter van MLSO, is opgetogen met de komst van de nieuwe steiger die zowel dienst zal doen voor de veerboot als de waterbus.
Er is een doorbraak voor de aanleg van een nieuwe steiger aan het Fort Liefkenshoek. Het kabinet van minister Ben Weyts (N-VA) gaat akkoord om de frequentie van de veerdienst tussen Lillo en Liefkenshoek op te drijven. Dit laatste was een voorwaarde voor het Havenbedrijf Antwerpen om mee te betalen voor de steiger. Het is goed nieuws voor de werknemers die van plan zijn de waterbus te nemen, want die krijgt daar haar eindhalte. Voor het bezoekerscentrum Fort Liefkenshoek betekent het een instroom aan extra toeristen.

Er wordt al jaren onderhandeld over de bouw van een nieuwe Scheldesteiger ter hoogte van Fort Liefkenshoek in Kallo. De financiering was het enige grote struikelblok, maar nu is er eindelijk een doorbraak. De totale kostprijs bedraagt 3 miljoen euro waarvan het Havenbedrijf 900.000 voor haar rekening neemt. Het Vlaams gewest betaalt het grootste deel omdat de steiger ook dienst zal doen als aanmeerplaats voor schepen van het loodswezen.

Veerdienst

"We hebben van het kabinet van minister Ben Weyts (N-VA) vernomen dat ze akkoord gaan om de frequentie van de veerdienst tussen Lillo en Liefkenshoek op te drijven", zegt Boudewijn Vlegels, voorzitter van de Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO). "Dit was een voorwaarde voor het havenbedrijf Antwerpen om het project mee te financieren. Nu staat niets meer in de weg om de steiger te bouwen. Dit zal gebeuren door Waterwegen en Zeekanaal (W&Z)."


Minister Weyts had W&Z alvast gevraagd om te starten met de technische voorbereiding en de planning zodat nu snel kan gehandeld worden. Volgens de minister is het nog altijd de bedoeling om de nieuwe steiger dit jaar te bouwen en tegen eind 2017 te plaatsen, om dan tegen de zomer van 2018 in gebruik te worden genomen.

Goed nieuws

De steiger is goed nieuws voor de gemeente Beveren, want zo komt er opnieuw een veerverbinding tussen beide Scheldeoevers. De veerdienst tussen Doel en Lillo werd vorig jaar afgeschaft wegens het steeds drukker wordende scheepsvaartverkeer van en naar het Deurganckdok. "De veerboot zal niet alleen weer uitvaren, maar zal ook vaker de overtocht maken", reageert Vlegels tevreden. "Dit is goed nieuws voor het bezoekerscentrum van Fort Liefkenshoek. Er zullen ook nog dijkwerken worden uitgevoerd en de gemeente zal van die gelegenheid gebruik maken om een nieuwe parking aan te leggen."

Waterbus

Nog belangrijker is dat de steiger de eindhalte wordt voor een snelle waterbusverbinding die start aan het Steen in Antwerpen. "De waterbus is een grote opportuniteit voor bedrijven in de haven en vooral voor hun werknemers", vindt Vlegels. "Met MLSO leggen we nu al een pendelbus in omdat er geen openbaar vervoer is in het havengebied en heel wat arbeiders moeite hebben om op hun werk te geraken. De waterbus is een ideale aanvulling. In tegenstelling tot een gewone bus kan men hier ook de fiets mee aan boord nemen. Misschien dat bedrijven aan de steiger ook wel een aantal fietsen kunnen stallen voor werknemers."


Het Havenbedrijf is ook tevreden. "De waterbus gaat op 1 juli dit jaar al van start, maar voorlopig zal er slechts één lijn zijn richting Hemiksem", zegt Ellen Wauters, woordvoerster van havenschepen Marc Van Peel. "Als de nieuwe steiger klaar is, zal de lijn naar de Waaslandhaven volgen. Het Havenbedrijf betaalt 900.000 euro, maar vroeg wel de garantie dat er een vlotte veerverbinding zou zijn tussen Lillo en Kallo aangezien de gebruikers van de waterbus dan kunnen overstappen. En die garantie is er nu."