Finish in zicht voor oeververbinding

STEM 2018 | DIT MOET BETER IN BEERSE

Brug 6 in Beerse oversteken, is voor zwakke weggebruikers een uitdaging. Voor mensen met een visuele handicap is het extra moeilijk. Zo getuigde de blinde Kim Bols in 2016 in deze krant.
ton wiggenraad Brug 6 in Beerse oversteken, is voor zwakke weggebruikers een uitdaging. Voor mensen met een visuele handicap is het extra moeilijk. Zo getuigde de blinde Kim Bols in 2016 in deze krant.
De nieuwe kanaalbrug voor de ontsluiting van de industrie is een dossier dat al jaren aansleept. Iedereen is het er nochtans over eens dat ze dringend moet komen. Zal dat ook gebeuren?

"De oeververbinding is een absolute prioriteit om Den Hout en Beerse te ontlasten", zegt Marc Smans van N-VA. "We hebben alle partijen rond de tafel gekregen en willen starten in 2020. Eindelijk is er een oplossing in zicht om het zware verkeer uit onze centra te halen. Hier nu terug aan beginnen te sleutelen, door bijvoorbeeld een parallelweg op tafel te leggen, zorgt dat de oplossing voor het zwaar verkeer in onze dorpscentra opnieuw jaren vertraagd wordt. We ijveren overigens ook voor meer veilige fiets- en voetpaden in onze centra."


"Eigenlijk had ze er al lang moeten liggen", zegt coalitiepartner en uitdager Stefaan Poortmans van BEERSEplus. "We hebben er de voorbije zes jaren hard aan gewerkt en de finish is in zicht. Op het moment dat de vaste oeververbinding is gerealiseerd, zal al het zware vrachtverkeer kunnen geweerd worden uit de centra van ons dorp.De oppositie is kritisch. "De meerderheid heeft dit dossier laten liggen", zegt Bart Craane van CDE-Vlim.be. "Voor ons is het duidelijk: die brug moet er komen en moet ontsloten worden met een nieuwe weg. Daarna kunnen er tonnage-beperkingen komen op de ophaalbruggen. Op die manier worden de kernen van Beerse, Den Hout en Vlimmeren gevrijwaard van zwaar verkeer." (VTT)