Monsterfile door slecht getimed onderhoud

WERKEN AAN SPOORWEGBRUG WERDEN NIET GECOMMUNICEERD

De Brusselsesteenweg in Kobbegem gisterenmiddag. De file strekte zich uit tot in het gehucht Walfergem.
Mozkito De Brusselsesteenweg in Kobbegem gisterenmiddag. De file strekte zich uit tot in het gehucht Walfergem.
Een onschuldige onderhoudsklus aan een spoorwegbrug over de Brusselsesteenweg (N9) in Asse heeft gisteren flink wat fileleed veroorzaakt. Zonder voorafgaande communicatie moest het verkeer er plots beurtelings over één rijstrook. Onder meer de vrachtwagens van Delhaize raakten door de file gevangen in de industriezone.

De onderhoudswerken aan de brug gebeurden in opdracht van spoorwegbeheerder Infrabel. De werken gingen gisterochtend om 9.30 uur van start. "Wij moeten onze bruggen en tunnels op regelmatige basis inspecteren om te zien of ze nog in goede staat zijn", meldt woordvoerder Thomas Baeken van Infrabel. "De grote controles hebben om de 8 jaar plaats. Gisteren was de brug in Asse aan de beurt. Met behulp van een hoogtewerker werd beton van de brug geschraapt om te zien of er onderdelen dreigen los te komen. Het spreekt voor zich dat je zo'n controles niet kan uitvoeren zonder het verkeer op te houden."


Tijdens de werkzaamheden moest het verkeer beurtelings over één rijstrook. Het gevolg was voorspelbaar. Op de drukke N9 ontstonden monsterfiles. Richting Asse stond het verkeer stil vanaf Walfergem, terwijl de file richting Brussel zich uitstrekte tot de afrit van de ring rond Brussel. Bij Infrabel geeft men toe dat het onderhoudswerk veel verkeersdrukte veroorzaakte.

De oorzaak van het fileleed was deze onderhoudsklus aan de spoorwegbrug in Zellik.
Mozkito De oorzaak van het fileleed was deze onderhoudsklus aan de spoorwegbrug in Zellik.

"Niemand gevraagd"

"Wij zijn ons daarvan bewust maar het kon niet anders", vervolgt Thomas Baeken. "Vooraf hadden we een vergunning aangevraagd bij de wegbeheerder. De gemeente Asse heeft ons een signalisatievergunning verleend. En niemand heeft ons gevraagd om de werken 's nachts uit te voeren. Als dat niet expliciet gevraagd wordt, dan doen we dat ook niet. Het is aan andere instanties om te beslissen of die werken overdag mogen uitgevoerd worden."


Dat de werken vooraf niet aangekondigd werden, heeft volgens Infrabel te maken met de beperkte impact op het verkeer.


"Dat is blijkbaar alleen nodig als de weg in beide richtingen wordt afgesloten en dat was hier niet het geval. Maar ook die communicatie is niet onze verantwoordelijkheid."


Wiens verantwoordelijkheid het ook is, die 'beperkte impact op het verkeer' was duidelijk een foute inschatting.


De ellenlange files veroorzaakten ook ergernis bij de bedrijven in de industriezone Broekooi. Daar is onder meer het distributiecentrum van Delhaize gevestigd. Veel vrachtwagens konden de Broekooi niet bereiken of verlaten. Verantwoordelijken van de supermarktketen namen daarom contact op met de politie.

Werf afgebroken

"De chauffeurs van de vrachtwagens kwamen in de problemen omdat ze niet op hun bestemming raakten", meldt politiewoordvoerder Fred Scrayen. "Ook het Vlaams Gewest nam contact met ons op om te vragen wat het probleem precies was. Normaal zouden de werken tot 16 uur duren maar om 13.30 uur werd de werf al afgebroken en kreeg het verkeer opnieuw vrije doorgang."


De vergunning voor de werken werd afgeleverd door de mobiliteitsdienst van de gemeente Asse en niet door Wegen Vlaams-Brabant dat wegbeheerder is.


"Als de werkzaamheden minder dan 48 uur in beslag nemen, dan is het de gemeente die een vergunning moet verlenen. En dat is ook gebeurd", zegt Mobiliteitsschepen Youri Vastersavendts (Open VLD). Of de werken niet beter 's nachts hadden plaatsgevonden? "Ikzelf was niet op de hoogte", luidt het. "Onze diensten hebben dit goedgekeurd omdat de werken buiten de spitsturen zouden plaatsvinden."