FIETSERS: "Verhard ze volledig" LANDBOUWERS: "Laat alles zoals het is"

DISCUSSIE OVER WAT ER NU MET KLEINE WEGJES MOET GEBEUREN

Fruit- en aardappelkweker Dirk Roggeman aan de idyllische veldwegel tussen Terheide en Asse-centrum. "Deze wegjes mogen niet verhard worden. Ook niet voor fietsers."
Foto Mozkito Fruit- en aardappelkweker Dirk Roggeman aan de idyllische veldwegel tussen Terheide en Asse-centrum. "Deze wegjes mogen niet verhard worden. Ook niet voor fietsers."
De plannen van de gemeente om drie landbouwwegen te verharden met tweesporenbeton, stuiten op fors verzet van fietsers en landbouwers. De Fietsersbond wil dat de wegjes volledig verhard worden, de landbouwers willen alles laten zoals het is. Alle opties zullen nu opnieuw onderzocht worden.

De gemeente heeft plannen met het Heierveld in Walfergem, de Kouter in Mollem en de twee kilometer lange veldwegel tussen de kerk van Asse-ter-Heide en Asse-centrum. Door ze te verharden met tweesporenbeton, wil schepen Yoeri Vastersavendts (Open Vld) een eenvoudige, maar veilige fietsdoorsteek naar het centrum realiseren. Maar volgens de Fietsersbond is tweesporenbeton niet de juiste keuze. "Je zal als fietser slechts één spoor van telkens één meter breed per rijrichting hebben", legt Rob Noort van Fietsersbond Asse uit. "Snelle fietsers zullen langzame fietsers niet kunnen inhalen. En dan zijn er nog de fietsaanhangers, die gebruikt worden voor het vervoer van kinderen of boodschappen, en die gemakkelijk tachtig tot negentig centimeter breed zijn."


Nog volgens de Fietsersbond kunnen de veldwegels beter meteen verhard worden met asfalt of beton. "We spreken dan over een verharde strook van drie meter breed - zeker in de Kouter en Heierveld", aldus Noort. "Dat is nodig om de fietsveiligheid en -comfort te garanderen. Bovendien is een volledige verharding goedkoper dan de aanleg van tweesporenbeton. De heraanleg van de landbouwweg tussen het containerpark en Asse-ter-Heide kunnen we op een commissievergadering bespreken. Als er toch nog een derde fietsroute gerealiseerd kan worden, dan adviseren wij om de Broekeweg en de aansluitende voetweg richting Asbeek in asfalt aan te leggen."

Rijweg proper maken

De eisen van de Fietsersbond staan evenwel haaks op die van de landbouwers. "Ieder normaal mens moet faliekant tegen de verhardingsplannen zijn", zegt fruit- en aardappelkweker Dirk Roggeman. "De politiek heeft de mond vol over een betonstop, maar hier gaat men nog snel één van de mooiste stukjes landbouwgebied doorkruisen met asfalt. Als alles verhard is, zullen de boeren ook hier de rijweg proper moeten maken. Straks staan we langer met onze schop of borstel alles op te kuisen, dan dat we op ons land bezig kunnen zijn."


Volgens Roggeman moet de overheid de huidige fietspaden beter onderhouden. "Er liggen fietspaden genoeg, onder meer langs de N9, maar daar gebeurt niets mee", klinkt het. "Nu veldwegjes verbouwen tot fietsautostrades, dat is van het goede te veel. Dit is al meer dan driehonderd jaar landbouwgebied, hier moeten de boeren de belangrijkste speler zijn. Bovendien bevinden die wegjes zich niet op grond van de gemeente, maar op onze grond. Wij zijn het beu om altijd weer het slachtoffer te zijn."


Schepen van Mobiliteit Yoeri Vastersavendts kondigde tijdens de gemeenteraad aan dat alle alternatieven onderzocht zullen worden. Er zal ook een prijs gevraagd worden voor de aanleg van een drie tot vier meter breed fietspad in beton of asfalt. "We zullen alle mogelijkheden nog eens netjes op een rij zetten, en dan de knoop doorhakken."