Villa zo goed als volledig uitgebrand, nadat weduwe kaarsje brandt voor overleden man

Poetsvrouw leidt 72-jarige bewoonster op tijd naar buiten

De villa van Lutgart Declercq (72) langs de Juliaan Claerhoutstraat in Kaster.
Alexander Haezebrouck De villa van Lutgart Declercq (72) langs de Juliaan Claerhoutstraat in Kaster.
Een zware uitslaande brand verwoestte donderdagmorgen omstreeks 10 uur de villa van Lutgart Declercq (72) langs de Juliaan Claerhoutstraat in Kaster. “De poetsvrouw was gelukkig aanwezig en kon mijn mama veilig buiten brengen”, vertelt haar zoon. 

“We werden opgeroepen voor een brand in een huis maar toen we arriveerden, sloegen de vlammen al naar buiten”, vertelt Henk Vanwalleghem van de hulpverleningszone Fluvia. Bewoonster Lutgart Declercq (72),  beter bekend als mevrouw Vanhulle, de naam van haar overleden echtgenoot, raakte op tijd buiten. “De poetsvrouw, die ook een goede vriendin is van mijn moeder was aanwezig”, vertelt de zoon van Lutgart die samen met zijn zus zo snel mogelijk ter plaatse kwam. Lutgart zou een kaars hebben aangestoken om haar overleden echtgenoot Carlos Vanhulle die al tientallen jaren gelden kwam te overlijden, te gedenken. Mogelijk was dit de oorzaak van de brand. Ze ging nadien samen met de poestvrouw naar boven. Toen ze terug naar beneden wilden gaan, merkten ze dat de benedenverdieping in lichterlaaie stond. Lutgart wilde nog een bluspoging ondernemen, maar werd door haar poetsvrouw naar buiten begeleid. Ze raakte niet gewond, enkel haar haren waren door de hitte voor een stuk weggebrand. “Gelukkig is mama niet gewond geraakt, opvang zal geen enkel probleem zijn.” Lutgart ging tijdens de brand bekomen bij de echtgenote van ex-burgemeester Victor Gerniers iets verderop in Kaster. Beiden zijn verre familie en beste vriendinnen. Lutgart werd voor de zekerheid toch nog eens naar het ziekenhuis gebracht voor een medische check-up. De woning zelf is zo goed als volledig verwoest.

Oorzaak onbekend

“De brand is ontstaan in de keuken op de benedenverdieping”, zegt Henk Vanwalleghem van de hulpverleningszone Fluvia. “Wat de precieze oorzaak is, weten we nog niet. Toen ze naar beneden ging, woedde de brand al hevig. De uitslaande vlammen kregen we vrijwel onmiddellijk onder controle. Maar we konden met de ladderwagen moeilijk tot aan de dakverdieping geraken om ook daar bluswerken uit te voeren. De doorgang door de poort was te smal. Dat maakte het voor ons toch nog een helse opdracht om uit te zoeken of alles geblust was.” In eerste instantie wordt gedacht dat de kaars de brand veroorzaakt heeft, maar mogelijk ligt de oorzaak bij een elektriciteitskastje. Vooral de benedenverdieping liep zware brandschade op, ook de bovenverdieping en de rest van het huis zijn onbewoonbaar door rookschade.

Vooral de benedenverdieping liep schade op.
Alexander Haezebrouck Vooral de benedenverdieping liep schade op.
De zoon van de 72-jarige bewoonster kwam ter plaatse.
Alexander Haezebrouck De zoon van de 72-jarige bewoonster kwam ter plaatse.



1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Vaes

    Gelukkig is deze vrouw gered uit de brand. Verzekering dekt wellicht de schade en zo komt alles weer goed.... Er mag ook nog eens goed nieuws zijn in deze tijden.