Gemeente wil geen danstempel

ZAAKVOERDER FLIGHT 90 GEEFT ECHTER STRIJD NIET OP

Zaakvoerder Klaas De Coster geeft de strijd niet op.
Foto Henk Deleu Zaakvoerder Klaas De Coster geeft de strijd niet op.
Het gemeentebestuur weigert de plannen voor een danstempel in Vichte. Niemand in de buurt is voorstander. "Het schepencollege zegt unaniem nee", meldt burgemeester Claude Van Marcke (Samen Eén). Klaas De Coster, zaakvoerder van Flight 90, is misnoegd. "Ik geef niet op", kondigt hij aan.

Het schepencollege van Anzegem beslist in principe binnen enkele weken. Toch staat nu al vast dat Flight 90 geen milieuvergunning krijgt voor een dancing in ex-textielfirma Steverlynck in de Oudenaardestraat in Vichte. De meerderheidsfractie CD&V-Groen-OK nam maandagavond als eerste een standpunt in via een officiële mededeling. Of hoe het doek daarmee reeds valt.


"Er zijn onvoldoende parkeermogelijkheid", zeggen gemeenteraadslid Jolanta Steverlynck-Koskoszko en CD&V-voorzitter Filip Vandemoortele. "Bovendien zal extra verkeer 's nachts hinder veroorzaken."


CD&V-Groen-OK verwijst verder naar de tweehonderd ingediende bezwaarschriften.


Er is eveneens een unaniem negatief advies van de gemeentelijke commissie ruimtelijke ordening (Gecoro). "Een fuifzaal in een industrieterrein kan", zegt schepen Jeremie Vaneeckhout (Groen). "Maar in dit geval is het terrein te verweven met de woonbuurt errond."


Ook meerderheidsfractie Samen Eén zegt nee. "Niet enkel de parking is een probleem", zegt schepen Gino Devogelaere (Samen Eén). "Flight 90 is enkel toegankelijk vanaf 20 jaar. Waar moeten onze 16- tot 19-jarigen uit Vichte dan naartoe? Dat kunnen we echt niet verdedigen. Dat de brandweer een negatief advies gaf, is zorgwekkend."

Plannen aanpassen

Toch houdt schepen Noël Veys (N-VA) de deur op een kier. "We kunnen de huidige milieu-aanvraag niet goedkeuren. De aanvrager moet zijn plannen voor de parking aanpassen. Dan kan hij een nieuwe aanvraag indienen. Dan maakt hij kans, want het concept is onderbouwd en degelijk."

Politiek spel

Zaakvoerder Klaas De Coster, die in Opwijk in Vlaams-Brabant een gelijkaardige danstempel uitbaat, is misnoegd. "We hebben een heel sterk dossier waarin een sluitend plan zit met 450 parkeerplaatsen. Extra verkeer 's nachts? Het gaat over een beperkt aantal wagens, de omwonenden gaan dat nooit merken. Er wordt een politiek spel gespeeld, wat ik niet pik. Ik laat me niet buitenspel zetten", aldus De Coster. De man kan rond de milieu-aanvraag in beroep gaan bij de provincie en zou ultiem zelfs bereid zijn om naar de Raad van State te stappen.


Flight 90 mikt op een capaciteit van 900 personen. Die dansen in een soort bunker, waar niets uit kan van geluid.


Het doel was om vanaf eind 2014 twee zaterdagen per maand een evenement te houden. Dat zit er voorlopig niet in.