Attest nodig? Maak gebruik van thuisloket

Burgemeester Claude Van Marcke met Nele Verhamme (27) en Pieter Nys (28) die het thuisloket als eerste mochten testen.
Foto Alexander Haezebrouck Burgemeester Claude Van Marcke met Nele Verhamme (27) en Pieter Nys (28) die het thuisloket als eerste mochten testen.
In Anzegem kan je vanaf vandaag online 33 attesten aanvragen via de website van de gemeente. "We zijn daarmee de eerste middelgrote gemeente in België die zo'n thuisloket lanceert", zegt burgemeester Claude Van Marcke.

"Het grote voordeel van zo'n thuisloket is natuurlijk dat inwoners niet meer naar het gemeentehuis moeten gaan om hun attesten op te vragen", vertelt burgemeester Van Marcke (Samen Eén). "Vooral voor jonge gezinnen is dat heel handig omdat vooral zij moeilijk tijd kunnen vrijmaken om naar het gemeentehuis te gaan." Het thuisloket vind je op de website van de gemeente waar ook een filmpje staat waarin wordt uitgelegd hoe het in elkaar zit. "In minder dan één minuut kon ik het attest dat ik nodig heb, downloaden", vertelt Nele Verhamme (27) die het thuisloket als eerste mocht uittesten. "Dat ging heel vlot en zonder problemen." Om attesten te downloaden heb je een E-idlezer nodig waar je je paspoort kan in steken, de gemeente geeft daarvan 100 lezers weg om het thuisloket te promoten. De installatie van het thuisloket kost 8.000 euro. Jaarlijks betaalt de gemeente ook nog eens 5.500 euro. Dit jaar lanceert de gemeente ook nog de Anzegem-app en zal daarmee de eerste West-Vlaamse gemeente zijn met zo'n applicatie. (AHK)