Zoektocht naar nieuwe Antwerpse fuiflocatie officieel begonnen

Evenementenhal De Shop en de clubs Vaag, Lima en Roxy moeten binnen drie jaar weg op het Eilandje

Evenementenhal De Shop op het Eilandje
ANP Evenementenhal De Shop op het Eilandje
Het Antwerpse stadsbestuur is officieel begonnen met de zoektocht naar een geschikte locatie waar nachtclubs kunnen vestigen. Er wordt in de eerste plaats gezocht naar een nieuwe stek voor evenementenhal De Shop en de clubs Vaag, Lima en Roxy, maar ook nieuwe of bestaande ondernemers uit het nachtleven zijn er welkom. In de zomer van 2020 moet er een beslissing vallen.

Evenementenhal De Shop en de clubs Vaag, Lima en Roxy aan de Rijnkaai werden eind maart gesloten na aanhoudende overlast zoals lawaai, parkeeroverlast en vandalisme van de bezoekers. Een kleine maand later besliste het stadsbestuur dat de zaken de deuren opnieuw mochten openen, op voorwaarde dat bezoekers de parkeerplaatsen aan de Waagnatie zouden gebruiken en dat de bewakingsmensen van de clubs ook op straat een oogje in het zeil zouden houden.

Grieven noteren

Na de korte sluitingsperiode werd beslist om de populaire nachtclubs nog drie jaar te gedogen op het Eilandje, daarna wil het bestuur hen weg uit de buurt.De zoektocht naar een geschikte locatie waar nachtclubs zich op lange termijn kunnen vestigen, is nu officieel begonnen. Het college keurde een plan van aanpak goed en heeft een werkgroep aangeduid met mensen van de diensten Stadsontwikkeling, Ondernemen en Stadsmarketing, Maatschappelijke Veiligheid en AG Vespa en de Politiezone Antwerpen. Volgens de stad zullen de nachtclubuitbaters nauw betrokken worden bij de zoektocht.

De werkgroep gaat in september en oktober bij de nachtclubuitbaters langs om hun grieven te noteren. Tegen december moet er een shortlist met ‘geschikte zoekzones’ klaarliggen. Het Antwerpse stadsbestuur hoopt tegen de zomer van 2020 de nieuw locatie te kennen.

Sociale veiligheid

Bij het opstellen van de shortlist wordt met verschillende criteria rekening gehouden. Zo moet de locatie met de fiets, openbaar vervoer en wagen bereikbaar zijn. Er moet bijgevolg ook parkeerplaats zijn of gecreëerd kunnen worden. De stad prefereert een locatie waar overlast maximaal beperkt kan worden én waar ‘sociale veiligheid’ heerst. De aanwezigheid van horeca op wandelafstand is een pluspunt, zo luidt het nog. Bij voorbaat uitgesloten zijn haven-, natuur-, bos- en parkgebieden.




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.