Werken Noorderleien schuiven op

VEEL PLAATSELIJKE OMLEIDINGEN 4 WAASLANDTUNNEL BLIJFT BESCHIKBAAR

Zo zal de Tunnelplaats er binnenkort uitzien.
Noorderlijn Zo zal de Tunnelplaats er binnenkort uitzien.
Op de Italiëlei is een nieuwe fase van de werken begonnen. De volledige fasewissel moet wel nog wachten tot de Londenbrug weer op zijn plaats ligt. De Noorderlijn organiseert vandaag een infomoment voor de buurt.

De grootste werf van het land schuift stilaan een beetje op. De Noorderlijn start met de nutswerken aan de Ankerrui en de Tunnelplaats. Ook op de Italiëlei wordt al een stuk werf verplaatst richting het noorden. Normaal zou hiermee de doorsteek van de Koeikensgracht naar de Ankerrui afgesloten worden, maar doordat de Londenbrug op zich laat wachten, kan de Noorderlijn die (nog) niet afsluiten voor het verkeer. "Die weg blijft open om de Brouwersvliet en ook de Kaaien bereikbaar te houden. Op termijn zal ze wel afgesloten worden. De Leien krijgen er minder kruispunten om de doorstroming te verbeteren," klinkt het.

Een toekomstbeeld van de Ankerrui, gezien vanuit de Brouwersvliet ter hoogte van het Hessenplein.
Noorderlijn Een toekomstbeeld van de Ankerrui, gezien vanuit de Brouwersvliet ter hoogte van het Hessenplein.

Ankerrui

Tijdens de nutswerken, die nu zullen beginnen, zullen een aantal doorsteken niet meer mogelijk zijn; zo zal er geen verkeer vanop de Ankerrui naar de Rijnpoortvest kunnen. Er zal geen verkeer meer zijn vanuit de Stijfselrui naar de Ankerrui. Daarna zal ook de omgekeerde beweging niet meer mogelijk zijn. En ook vanop de Ankerrui via de het Hessenplein en zo naar de Paardenmarkt zal tijdelijk niet mogelijk zijn. Voor fietsers en voetgangers blijven deze wegen wel toegankelijk. Vanaf 6 november wordt de Ankerrui Zuid afgesloten. Dat zal zo blijven tot begin december. Ondertussen kan doorgaand verkeer via de Ankerrui Noord wel via de Koeikensgracht de Leien bereiken. De Waaslandtunnel blijft de hele periode wel beschikbaar.

Auto's op plateau

"Op de Italiëlei schuift de werf op. Daar zal al het verkeer via de ventwegen geleid worden en niet langer via de middenrijbaan. Die werken zullen tot maart 2018 duren. De Italiëlei krijgt daar twee keer vier rijstroken, telkens twee voor doorgaand verkeer, en dan nog afslagstroken. Ook de ventwegen blijven bestaan maar met een verhoging. Hiermee zou het autoverkeer geremd moeten worden. Het profiel is een beetje dezelfde als op de Zuiderleien maar daar zijn het de fietsers die op de verhoging rijden en de ventwegen kruisen op hun pad. Door het om te draaien en de wagens hoger te zetten, willen we veiligere weg voor fietsers creëren," vertelt Cheryl Horemans van Noorderlijn.

Minder kruispunten

Met de heraanleg van de Leien vermindert het aantal kruispunten, wat zou zorgen voor een vlottere doorstroming. Zo verdwijnt ook het kruispunt met de Koeikensgracht. Dat wordt enkelrichting naar de Leien toe. Het verkeer vanuit de Koeikensgracht kan dan op de Leien enkel nog naar rechts afslaan.


Verkeer tussen de Scheldekaaien en de Leien en omgekeerd blijft mogelijk via de Tunnelplaats en de Ankerrui, op rijstroken die naast de tunnelinrit liggen. Het autoverkeer wordt daar in de toekomst wel gescheiden van fietsers en voetgangers.


Na de heraanleg kan men vanuit beide richtingen op de Leien via de Tunnelplaats naar de Scheldekaaien rijden. Dat zou dan een alternatief moeten zijn voor de verzadigde Londen en Amsterdamstraat.


Om het hele toekomstplan en de nutswerken uit de doeken te doen, organiseert De Noorderlijn vandaag een infomoment tussen 17 en 19 uur.