Waterbus meert aan bij DEME

850 WERKNEMERS BEDRIJF MOGELIJK IN OKTOBER OP PENDELBOOT

De DEME-haven waar de waterbus binnenkort een ligplaats krijgt.
Foto RV De DEME-haven waar de waterbus binnenkort een ligplaats krijgt.
De waterbus die voorlopig vaart tussen Hemiksem, Kruibeke en het ponton aan het Steen, krijgt een ligplaats aan de Scheldedijk in Zwijndrecht. Voorlopig blijven de waterbussen enkel 'overnachten' in de binnenhaven van baggerbedrijf DEME, maar mogelijk in oktober al kunnen de 850 werknemers van het bedrijf de waterbus op.

Na de maidentrip voor pers en genodigden mocht zaterdag het publiek de waterbus al gratis uitproberen. Door het slechte weer kwamen niet alle passagiers met een reservatie opdagen, maar de interesse in de nieuwe waterverbinding is groot. Voorlopig vaart de waterbus enkel tussen Hemiksem, Kruibeke en het stadscentrum. De eerste waterbus wordt 's nachts gestationeerd en bijgetankt in Zwijndrecht, bij DEME (Dredging, Environmental and Marine Engineering), na Jan De Nul het grootste baggerbedrijf van ons land. In oktober komt daar een tweede waterbus bij. De binnenhaven van het bedrijf wordt nauwelijks bezet door de eigen baggerschepen en heeft voldoende ruimte om 's nachts een ligplaats te bieden aan de waterbussen.

Mobiliteitsplan

Dat is ook goed nieuws voor de 850 werknemers bij de hoofdzetel in Zwijndrecht, want zij kunnen mogelijk de waterbus nemen om van en naar het werk te pendelen, met aankomst en vertrek op de aanlegsteiger van hun eigen bedrijf. "We zijn bezig met het uitwerken van een groot mobiliteitsplan voor onze werknemers", zegt DEME-woordvoerder Vicky Cosemans. "Daar maakt een nieuwe waterbusverbinding deel van uit. Net als een project met elektrische fietsen en een grotere focus op thuiswerken. Onze mensen zitten vaak op verplaatsing op projecten over de hele wereld, maar voor de voorbereidende vergaderingen en planning werken ze toch vaak in Zwijndrecht. De ellenlange files vanuit het Waasland, de slechte verbinding via de tunnels met Rechteroever en de nakende sluiting van de Sint-Anna voetgangerstunnel dwingen ons om versneld na te denken over een betere mobiliteit. De rustigere periode van de zomer is daar ideaal voor".


Volgende week houden ze bij DEME een enquête over de waterbus en andere vervoersmiddelen onder de werknemers om te zien wat zij het meest geschikt vinden. Havenschepen Marc Van Peel blijft voorzichtig: "In oktober komt er een tweede waterbus bij op de zuidelijke route. Wij zijn blij met de interesse uit het noorden van DEME en van andere bedrijven, maar er zijn nog geen concrete toezeggingen over een volgende halte. De onderhandelingen met de uitbater en het Havenbedrijf lopen."

Fort Liefkenshoek

Er is wel al een akkoord over de bouw van een nieuwe steiger van 3 miljoen euro aan Fort Liefkenshoek in Kallo die tegen eind 2018 operationeel moet zijn, een samenwerking van Waterwegen en Zeekanaal en het Havenbedrijf. Die steiger moet ook een vlotte veerverbinding krijgen tussen Lillo en Kallo, zodat gebruikers van de waterbus kunnen overstappen. In combinatie met een systeem van pendelfietsen zouden zo ook de chemische bedrijven en het Deurganckdok ontsloten kunnen worden.

Katoen Natie en BASF

Ook op de site van Katoen Natie aan de Ketenislaan, ter hoogte van de zwaaikom van de Kallosluis en het noordelijk gelegen BASF, is er sterke interesse voor een eigen aanlegsteiger. De pendelbussen die deze bedrijven inleggen, staan momenteel ook in de file. Vraag is alleen wie voor de kosten zal opdraaien en of ook andere passagiers op het bedrijventerrein zullen kunnen afstappen.