Vliegerplein en Bond Beter Leefmilieu na onderzoek financiën: “Sluit de Antwerpse luchthaven”

De luchthaven van Deurne.
Klaas De Scheirder De luchthaven van Deurne.
“Sluit de Antwerpse luchthaven.” Dat is het besluit dat burgerbeweging Vliegerplein en Bond Beter Leefmilieu trekken na een uitgebreid onderzoek naar de financiën van de luchthaven in Deurne. “Zonder subsidies maken ze verlies. Dat kan je in deze tijd niet langer verdedigen.”

De luchthaven wordt uitgebaat door de Franse multinational EGIS. Die betaalt daar zo’n 250.000 euro per jaar voor. “Een peulschil. Dat is zo ongeveer de huur van een handelspand op de Meir”, zegt Piet De Roeck van burgerbeweging Vliegerplein. “Zeker als je weet dat de luchthaven met 188 hectare 115 miljoen euro waard is en niet genoeg omzet draait om winst te maken. Zonder de subsidies van de Vlaamse regering was de luchthaven van Deurne dus al lang failliet. We hebben drie Vlaamse luchthavens naast Zaventem (Kortrijk, Oostende en Antwerpen, red.) - dat kan je in deze tijden toch niet langer verantwoorden. De belasting voor het klimaat is gigantisch.”

Of het dan niet mogelijk is dat EGIS meer betaalt en zo een deel van de kosten op zich neemt? “Volgens ons is de enige reden dat EGIS de uitbating van de luchthaven op zich wilt nemen die lage prijs”, zegt De Roeck. “Vraag meer en ze zijn weg. U en ik betalen niet enkel de subsidies om de luchthaven open te houden, ook alle kosten aan landings- en taxibanen zijn voor onze rekening. Waanzin.”

Miljoenen belastinggeld

“De privatisering van die lokale luchthavens is aan het begin van deze regeerperiode op zo’n manier geregeld dat alle kostenposten bij de overheid gebleven zijn, en de mogelijke winstgevende posten naar het Franse luchtvaartbedrijf EGIS gingen”, zegt Erik Grietens van Bond Beter Leefmilieu. “Er gaan dus nog steeds miljoenen belastinggeld naar de verlieslatende regionale luchthavens, en dat terwijl die een sterke negatieve impact hebben op de luchtkwaliteit en de klimaatverandering.”

“Het goede nieuws is dat de ongelukkige subsidieovereenkomst met EGIS in oktober 2019 afloopt”, zegt Grietens. “De nieuwe regering kan dus heel makkelijk de stekker uit de subsidiëring van de luchthavens trekken. We vragen dan ook dat de toekomstige regering de subsidieovereenkomsten niet vernieuwt en een uitdoofscenario voor de luchthaven van Deurne uitwerkt.”

“Op termijn zijn er dan tal van mogelijkheden voor het terrein dat vrijkomt”, zegt De Roeck. “Net zoals dat na de sluiting van de mijnen is gebeurd.”

‘Nog geen conclusies trekken’

“Het klopt dat er in de twee meest recente kwartalen mindere cijfers opgetekend worden in de luchthaven van Deurne”, reageert het kabinet van bevoegd minister Ben Weyts (N-VA). “Sinds 2014 is er globaal gezien echter een positieve evolutie, die we niet overboord willen gooien omdat er 2 kwartalen mindere resultaten genoteerd worden. Pas als er op langere termijn duidelijk dalende cijfers zijn, kan je conclusies gaan trekken.”




3 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Paul Siemons

    Waarom kunnen subsidies van 900 Mln. aan de Lijn en de 2 Mlrd. aan de NMBS wel en zouden subsidies van 32 Mln aan de regionale luchthavens niet kunnen. Voor de lijn zijn er nog de verborgen subsidies in de vorm van heraanleg van wegen in functie van de wensen van de lijn.

  • Paul Siemons

    Stop dan ook met de subsidies aan de Lijn en de NMBS dit zijn bodemloze putten die nog nooit winstgevend zijn geweest en het nooit zullen zijn.

  • chris delanghe

    Belastingsgeld in een bodemloos vat blijven gieten is pervers. Dat is gewoon politiek om dat gedrocht (te willen) open te houden op kosten van de maatschappij. Onverantwoord en pervers. Dat men kijkt naar de kosten/baten en zijn conclusies trekt. Men kan dat beter volleggen met zonnepanelen !!! makkelijk en veel goedkoper dan onze "politieke" windmolens. Mét dit ene probleem op te lossen kan men veel andere goede zaken doen, én besparen.