Vijf leuke weetjes over de nieuwe parking onder het Operaplein

De toegang naar het premetrostation zorgt voor natuurlijk licht tot op niveau -3.
Klaas De Scheirder De toegang naar het premetrostation zorgt voor natuurlijk licht tot op niveau -3.
De laatste rechte lijn is ingezet. De grote constructiewerken aan de tunnels en parking onder het Operaplein zijn achter de rug. De komende maanden worden verlichting, verluchting en electronica geïnstalleerd, net als de trappen en balustrades. Ook het asfalt zal de komende wegen gelegd worden. We zetten vijf leuke weetjes voor u op een rijtje. 

De premetro Opera, ondergrondse parking en tunnels zijn bijna klaar. De grote stabiliteitswerken zijn al een tijdje afgerond en ook bovengronds zijn de werken zo goed als klaar. Onder de grond wordt echter nog hard gewerkt aan de afwerking zodat tegen het voorjaar 2020 de ondergrondse parking en autotunnels geopend kunnen worden. In het najaar van 2020 volgen dan het nieuwe premetrostation Opera en de tramlijn op de Italiëlei.

1. Verwijzing naar opera

Wie van zuid naar noord rijdt door de tunnel zal ongetwijfeld de rode panelen zien staan. Die verwijzen naar de rode zitjes van de opera. Een idee van de Spaanse architect Manuel de Sola-Morales. Bovendien moeten de lichten van de voorbijrijdende wagens zorgen voor een leuk lichtspel. Doordat de schermen schuin werden geplaatst zal de verlichting immers door de tunnel en parking geprojecteerd worden. 

De rode panelen zijn een knipoog naar de kleur van de zitjes in de opera.
Klaas De Scheirder De rode panelen zijn een knipoog naar de kleur van de zitjes in de opera.

2. Autotunnels jaren 60 worden parking

Op verdiep -3, zo’n 16 tot 18 meter onder het Operaplein, liggen de tunnels uit de jaren 60 en 70. Ze kunnen nu niet gebruikt worden omdat de in- en uitrit anders veel te steil zou zijn. Daarom werd beslist om de oude tunnels om te bouwen tot parking en de nieuwe tunnels op niveau -2 onder te brengen. 

De tunnels uit de jaren 60-70 werden omgevormd tot parkeerplaatsen.
Klaas De Scheirder De tunnels uit de jaren 60-70 werden omgevormd tot parkeerplaatsen.

3. Renaissance modeverschijnsel

Een functie heeft het niet maar het oogt wel mooi. De piramide onderaan de muur heeft nu dezelfde rol als in de 15de en 16de eeuw, toen het werd gebouwd. “Ze verwijzen naar de piramides in Egypte”, weet Wim Aerts, uitvoeringsarchitect van het Operaplein. Ook toen stond esthetiek al eens boven functionaliteit. Ze zouden erg zeldzaam zijn.

Schepen Annick De Ridder was enorm onder de indruk van de werken en van de geheimzinnige piramide.
Klaas De Scheirder Schepen Annick De Ridder was enorm onder de indruk van de werken en van de geheimzinnige piramide.

4. Wildplassen op eigen risico

Wie de premetro volgend jaar zal nemen, zal zien dat heel wat hoekjes schuin aflopen. Hier geen verwijzing naar de piramides in Egypte maar puur functioneel. Het moet wildplassers namelijk ontmoedigen hun ding te doen. Wie het toch doet, dreigt te eindigen in eigen nat. 

De vele hoeken zullen voorzien worden van een schuine wand om wildplassen tegen te gaan.
Klaas De Scheirder De vele hoeken zullen voorzien worden van een schuine wand om wildplassen tegen te gaan.

5. De tunnel ‘zweeft’

De volledige rijweg is met behulp van een stalen constructie vastgemaakt aan de dakplaten van het Operaplein. Zo behoud je onder de rijweg een maximaal open ruimte voor de parkeerplaatsen en lijkt het alsof de rijweg zweeft. Een technisch huzarenstukje. 

De stalen constructie laat de rijweg zweven zodat er onder de weg open ruimte is.
Klaas De Scheirder De stalen constructie laat de rijweg zweven zodat er onder de weg open ruimte is.



Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.