Transporteconoom: "Hoe gaat dit files oplossen?"

Thierry Vanelslander.
Foto KOS Thierry Vanelslander.
Transporteconoom Thierry Vanelslander (UAntwerpen) reageert sceptisch op het 'ultieme compromis' dat de intendant voorlegt. "Politiek mag dit dan leuk zijn, ik zie niet goed in hoe dit de fileproblemen gaat oplossen."

Vanelslander vraagt zich af hoe men gaat bepalen wat lokaal en wat doorgaand verkeer is. "Bestuurders gaan toch de kortste weg kiezen, zeker met de kilometerheffing. Dan moet je al een slimme, gedifferentieerde tol uitwerken. Ik ken in het buitenland geen voorbeelden die toepasbaar zijn op de Antwerpse situatie. Als een voertuig het ene moment op de E17 rijdt en later opduikt op de E313, ga je dan bijvoorbeeld kunnen zeggen: het kan niet dat die via de Liefkenshoektunnel reed? Hoe ga je dat allemaal werkbaar maken?"


Dat er geen rechtstreekse verbinding in het Waasland komt tussen Liefkenshoektunnel en E17, vindt Vanelslander ook een probleem.


"Alle oost-west gericht verkeer moet zo een grote omweg maken via de expresweg (E34). En dan heb je de twee rijvakken van de Liefkenshoektunnel. Met een verdere groei van de haven zal die verbinding zo al drukker worden, terwijl ze op piekuren al vol zit. Zelfs met een extra Tijsmanstunnel verschuif je dan in het scenario van een noordelijke bypass gewoon de flessenhals naar Liefkenshoek." (PHT)