Tegeltjes Waaslandtunnel moeten eraf

DRASTISCHE BESLISSING NA NIEUW INCIDENT MET VALLENDE BROKSTUKKEN

Er gebeuren geregeld ongelukken in de Waaslandtunnel. De typische witte tegeltjes moeten er binnenkort allemaal af, heeft Agentschap Wegen en Verkeer beslist.
Archieffoto De Roeck Er gebeuren geregeld ongelukken in de Waaslandtunnel. De typische witte tegeltjes moeten er binnenkort allemaal af, heeft Agentschap Wegen en Verkeer beslist.
De iconische tegeltjes van de Waaslandtunnel gaan er onherroepelijk af. Na een zoveelste incident gisterenavond, ondanks alle inspanningen, besliste het Agentschap Wegen en Verkeer om alle tegeltjes te verwijderen. "We verkiezen veiligheid boven esthetiek, een veilige doorgang voor bestuurders is het belangrijkste", klinkt het.

We zien het geregeld passeren, de lokale politie die moet ingrijpen en de Waaslandtunnel tijdelijk moet afsluiten voor 'vallende brokstukken', dat zijn voor alle duidelijkheid de tegeltjes van de gekende tunnel die naar beneden vallen. Gisterenavond was het weer zo ver, in volle avondspits opnieuw, het duurde amper een half uurtje vooraleer de tunnel weer werd vrijgegeven maar voor beheerder AWV is het voldoende om structureel in te grijpen.


"Voor alle duidelijkheid, de tunnel op zich is volledig structureel in orde, dat hebben we grondig gecontroleerd. Het zijn daarentegen wel de tegeltjes die naar beneden blijven vallen", zegt Jef Schoenmakers van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). AWV neemt daarom nu na het zoveelste incident een drastische beslissing, de tegels gaan er af. Met spijt in het hart, maar de veiligheid gaat voor.

Controles

"Na het laatste incident deze zomer hebben we besloten om de controles van de tunnel op te voeren. We doen dit nu bijna maandelijks en toch kunnen we niet verhinderen dat er tegels naar beneden vallen. We hebben dan over de lengte van een aantal meter de tegels ook effectief al verwijderd en daaruit bleek dat het erg gemakkelijk was om die tegels los te maken. Hetgeen niet gunstig is voor de veiligheid natuurlijk. We hebben daarom ook besloten om alle tegels te verwijderen. De veiligheid gaat voor op de esthetiek van de tunnel."

2,1 kilometer

Een opvallende beslissing in de oudste autotunnel van ons land, het is tevens ook de tweede langste tunnel van ons land met zijn 2,1 kilometer. In tegenstelling tot de Sint-Annatunnel, vooral bekend als de voetgangerstunnel, is de Waaslandtunnel geen beschermd erfgoed en kunnen de duizenden tegels zonder problemen verwijderd worden. "We beseffen wel dat het gaat om een bekend stadsgezicht. We sluiten daarom ook niet uit dat de tunnel achteraf terug betegeld zal worden. Maar nu gaat onze eerste prioriteit naar het beveiligen. Die werken zijn niet voor morgen, we moeten eerst samenzitten met de stad, die ook nog talloze andere werven beheert, om een goed moment te plannen om de Waaslandtunnel aan te pakken. Die gesprekken worden nog opgestart", aldus Schoenmakers.

Konijnenpijp

Voor de liefhebbers: de Waaslandtunnel of de Konijnenpijp, verbindt linker- en rechteroever al sinds 1933. Zowel het Franse als het Duitse leger hebben de tunnel zwaar beschadigd en zelfs doen vollopen, die herstellingswerken duurden ettelijke jaren, dat zal nu niet het geval zijn.