Te onduidelijk, te gevaarlijk, te verwarrend: Antwerpen stopt voorlopig met vierkant groen

Een kruispunt in de Londenstraat: de stad stopt voorlopig met vierkant groen.
Benoit De Freine, VTM Een kruispunt in de Londenstraat: de stad stopt voorlopig met vierkant groen.
De stad Antwerpen stopt tijdelijk met vierkant groen voor fietsers en voetgangers. De huidige wegcode zaait immers verwarring: wie met een bromfiets of speed pedelec rijdt (maximum 45 kilometer per uur), mag géén gebruik maken van het vierkant groen. “Maar die staan wel samen met fietsers door elkaar op het fietspad”, zegt mobiliteitsschepen Koen Kennis (N-VA).

De voorbije twee jaar is een proefperiode voor vierkant groen uitgerold in de stad. Het eerste kruispunt met die regeling kwam er in februari 2018 aan de Londenstraat-Bordeauxstraat. Later volgden nog IJzerlaan-Bredastraat, Brouwersvliet-Scheldekaaien, Roderveldlaan-Arbeidersstraat (Berchem) en Kleine Doornstraat-Doornstraat (Wilrijk).

Het stadsbestuur  zet nu alles ‘on hold’. “En dat vinden we zelf bijzonder jammer”, zegt Koen Kennis. “We waren immers bezig met een uitbreiding van het vierkant groen naar een aantal kruispunten op de Leien. Vanuit het college vertrekt nu een brief naar federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR). Hoe sneller de wegcode wordt aangepast, hoe liever we het hebben.”

Kennis geeft de voorkeur aan een regeling die iedere gebruiker van het fietspad toelaat om door te rijden bij vierkant groen. “Al heb ik er ook geen probleem mee om een aantal zaken te scheiden. Zo zou je dan in een zone 50 kunnen vastleggen dat alle vervoer dat niet  sneller kan dan 25 kilometer per uur, op het fietspad mag. Bromfietsen en speed pedelecs die 45 halen, moeten in dat geval op de rijweg. Met verkeersborden kun je dat duidelijk maken.”

Wat bij ongevallen?

Stef Willems, woordvoerder van Vias (Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde) zegt dat de stad Antwerpen weinig te verwijten valt. “In een zone 50 mogen bromfietsers – en mensen op een speed pedelec - kiezen voor het fietspad of de rijbaan. Maar ze weten niet dat ze op een fietspad moeten wachten voor het licht als de fietsers en voetgangers vierkant groen krijgen. Als er dan een ongeval gebeurt, wie is dan in de fout gegaan? De wegcode zit vol aanvullingen. Een nieuwe versie wordt verwacht tegen 2021, maar daarover woedt nog druk overleg tussen de regio’s.”

“Daarom moeten we nu even stoppen met vierkant groen”, zegt Koen Kennis. “We willen de weggebruikers beschermen tegen allerlei juridische discussies. Al heb ik geen weet van specifieke ongevallen op de kruispunten waar vierkant groen werd ingevoerd.”




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Walter Van Criekinge

    Ze hebben tenminste geprobeerd, en ja dat geld gekost maar dat hebt je altijd met proefopstellingen. Prettig WE.

  • Paul Hendriks

    Dat is typisch Antwerpen ergens aan beginnen zonder na te denken, de koekenstad naast de schelde

  • raf janssens

    Het wordt hoog tijd om eens verkeersdeskundigen aan te stellen die zelf regelmatig met auto, motor of speedpedelec op de baan gaan. Het lijkt wel of de huidige verkeersdeskundigen zich alleen maar met het openbaar vervoer, te voet of met een bakfiets verplaatsen. Dat is de enige verklaring voor die duizenden miskleunen die men de laatste decennia in het verkeer heeft ingevoerd.

  • freddie alro

    Dit is uiteraard ook een manier om het geld op te krijgen. Maar goed, Antwerpen heeft genoeg poen, gezien hun opslag van 42%. Nu nog een studie uitbesteden want in Antwerpen zelf zit precies niet veel volk om zoiets te voorzien. Iemand van de "parking" aanstellen zeker?