Studente (40) strikt Axel Daeseleire bij debuut

EERSTE KORTFILM BEKRONING CARRIÈRESWITCH NAAR REGISSEUR EN SCHRIJFSTER

Pascale Pérard bij de Belhoeve, waar ze mogen filmen.
Foto KDS Pascale Pérard bij de Belhoeve, waar ze mogen filmen.
Pascale Pérard is ondertussen 40 maar maakte vier jaar geleden een opvallende carrièreswitch van de branche marketing naar regisseur en schrijver. Voor haar eerste kortfilm strikte ze al Axel Daeseleire.

Voor velen is het misschien een droom om nog van carrière te wisselen. Voor Pascale Pérard was het nu of nooit. "Ik moest hierin echt mijn buikgevoel volgen. Ik heb gelukkig ook veel steun van mijn man en kinderen, zonder hen zou het echt niet mogelijk zijn," vertelt Pérard. Een zilveren kunstwerk kon Pérard zo ontroeren dat het uiteindelijk een hele carrièrewissel met zich mee bracht.

Eindwerk

"Een bevriende kunstenaar had een zilveren kunstwerk gemaakt maar het was niet af. Ik vroeg me af waarom. En onmiddellijk dacht ik, dit is een boek én een langspeelfilm. Vier jaar geleden begon ik daarom aan de Academie in Antwerpen. Ondertussen heb ik de roman ook geschreven. Als eindwerk zal ik deze zomer die roman dan ook verfilmen in een kortfilm onder de titel 'AG De stempels die we dragen'." De film gaat over een opkomend kunstenaar, Adriaan Ginder die zijn bescheiden brood verdient als zilverrestaurateur. Wanneer hij de mondaine jonge Christine Dumont leert kennen, zet hij zijn identiteit op het spel. "Het begon als puur fictie maar de herkenningspunten met mijn eigen leven werden wel steeds groter. Die authenticiteit vind ik erg belangrijk, ik heb er dan ook enorm veel research naar gedaan." Voor haar eerste productie wist ze onmiddellijk Axel Daeseleire en Door Van Boeckel te strikken. "Al vanaf het eerste moment was Axel mee met mijn verhaal. Hij engageerde zich onmiddellijk voor de hoofdrol van Adriaan Ginder. Het is ook niet zo gek, Axel is een kunstenaar maar dat heeft hij nog nooit vertolkt. De film gaat ook echt over ambachten en acteren is dat eigenlijk ook."

Schoten als decor

Ook Antwerps regisseur Erik Van Looy steunt het project. "Hij heeft een beetje de bal aan het rollen gebracht. Nadat hij het script gelezen had, zei hij dat dit een groot project was, misschien zelfs te groot voor ons land maar hij vond het wel erg goed. Daarom ben ik er ook mee doorgegaan."


Ook Schoten speelt een belangrijke rol in de film. "Ik ben mij eigenlijk een beetje gaan voorstellen bij de Schotense middenstand en omstreken om te horen of ze niet mee wilden werken en enkelen waren erg enthousiast. Ik heb me dan ook gefocust op de handelaars en zelfstandigen die ook echt bezig zijn met ambachten. Bakker Delafaille uit Schoten wil bijvoorbeeld het ontbijt al leveren. Een kapperszaak uit de buurt zal het haar van de acteurs onder handen nemen. Het was voor mij ook belangrijk om die mensen er bij te betrekken. Ook de crowdfunding voor het project ligt bij crofun.be, een Schotense firma," vertelt Pérard.


"Het hart van de film, het atelier van Adriaan Ginder, zit ook in Schoten, namelijk de Belhoeve, een prachtig, authentiek geklasseerde woning uit 1865 waar we mogen filmen."


Iedereen die het project een handje wil helpen kan terecht op www.crofun.be/nl/project/ag-de-kortfilm en op de facebookpagina www.facebook.com/AGdekortfilm.