Stad slaat mea culpa over aanpak fietspaden

SNEEUWBESTRIJDING FIETSASSEN WORDT HERBEKEKEN

Fietspaden in Antwerpen waren maandag en dinsdag vaak niet of niet voldoende sneeuwvrij gemaakt, terwijl de autoweg al wel sneeuwvrij was.
Klaas De Scheirder Fietspaden in Antwerpen waren maandag en dinsdag vaak niet of niet voldoende sneeuwvrij gemaakt, terwijl de autoweg al wel sneeuwvrij was.
Glijden, glibberen en in veel gevallen ook bibberen. Het was geen pretje voor al wie met de fiets in Antwerpen moest zijn de afgelopen drie dagen. Zelfs de belangrijkste fietsassen waren niet of niet voldoende ijs- en sneeuwvrij gemaakt. De stad claimt dat er tegen deze omstandigheden weinig kruid gewassen was, maar werkt wel aan een nieuw sneeuw- en ijzelbestrijdingsplan voor de fietspaden.

Op sociale media maar ook op het kabinet van bevoegd schepen Caroline Bastiaens regende het klachten over de gebrekkige aanpak van de stad wat betreft de fietspaden. Ook Fenna Bouve kroop na drie dagen ploeteren door de sneeuw op beijzelde fietspaden in haar pen voor een open brief, gericht aan de stad.

"Ik woon in Borgerhout, de kinderen gaan naar school in Deurne, ik werk in Merksem en sport op het Kiel - dus mijn dagelijkse fietskilometers lopen over veelgebruikte fietsassen zoals het Singelfietspad, het Ringfietspad, over het kanaal aan het Sportpaleis, de Plantin-Moretuslei, de Belgiëlei en de Jan Van Rijswijcklaan. Veel ervan fiets ik ook nog eens met twee kuikens van 5 en 7", zegt Fenna Bouve. "Noch maandagavond, noch dinsdagochtend, noch dinsdagavond waren de fietspaden op deze assen ijsvrij. Het was te voet door de sneeuw, afstappen, stukjes rijden, glijden en schuiven. Echt een stresserende ervaring, zo slim door Antwerpen."

De claim dat de stad in snelheid gepakt werd, gaat niet op volgens Fenna. "Dinsdagochtend vlamden de auto's wél lekker op deze assen, netjes aan 50 of 70 km per uur, voorbij fietsers, ondertussen ons onder de sneeuw en modder spattend. En wij fietsers konden nog staan sukkelen en schuiven. En bij elke kilometer, bij elk ijsmoddernat kruispunt, werd ik kwader en kwader. Verdomme zeg, wat een geknoei!"

Op sociale media werden ook oplossingen voorgesteld door collega fietsers: als het fietspad niet ijs- of ijzelvrij is, mag je op de autobaan fietsen. "Dat heb ik even gedaan, op de Jan Van Rijswijcklaan. En al die auto's maar toeteren, driftig wijzend naar die ijsmodderbaan die voor een fietspad moet doorgaan. Geen denken aan dat ik dat met mijn kinderen doe. Ik ben mijn leven nog niet beu, dank u", zegt Fenna. "Ik stel trouwens vast dat klachten hierover blijkbaar door de stadsdiensten werden geblokkeerd. De contactpersoon voor het sneeuw- en ijzelplan is vandaag van de website verwijderd én de mail-mogelijkheid naar de stadsdiensten op de pagina over sneeuwbestrijding is ook geblokkeerd."

Volgens de Fietsersbond ontbreekt het de stad aan een structurele aanpak. Zij verwijzen naar de Deense hoofdstad Kopenhagen waar eerst de fietspaden worden aangepakt, omdat fietsers meer risico lopen. Pas daarna komt de rijbaan voor wagens aan bod. Bij ons is het nog te vaak het omgekeerde, zo meent de bond.

Fenna Bouve schreef een open brief aan de stad, waarin ze de slechte toestand van de fietspaden beschreef.
Klaas De Scheirder Fenna Bouve schreef een open brief aan de stad, waarin ze de slechte toestand van de fietspaden beschreef.

Code rood

Caroline Bastiaens, schepen van Stads- en Buurtonderhoud, geeft toe dat de fietspaden er de afgelopen drie dagen soms erbarmelijk bij lagen. "Door de hevige sneeuwval werd er drie dagen lang op code rood (de zwaarste) gereden. De stad heeft 14 zoutstrooiers op de openbare weg ingezet en 9 pekelstrooiers voor de fietspaden. 23 chauffeurs van stadsreiniging zijn momenteel aan het rijden en ook de hele veegdienst is ingezet. Maar dat bleek onder de gegeven weersomstandigheden, met de zwaarste sneeuwval in vier jaar, afgewisseld met regen die dan op haar beurt aanvroor, nog niet genoeg", zegt Bastiaens. "Als het zo erg sneeuwt als de afgelopen dagen is een vrijgemaakt fietspad een uur later vaak al opnieuw een sneeuwtapijt. Maar we gaan dit met onze experts begin volgende week evalueren om te zien hoe we dit bij de volgende winterprik beter gaan doen." Klachten blijven volgens Bastiaens wel nog altijd welkom, via het contactcenter van de stad en, voor acute situaties, via de Blauwe Lijn van de politie.