Stad Antwerpen inde al 25,5 miljoen euro aan boetes in lage-emissiezone

In Vlaanderen heeft voorlopig enkel Antwerpen een lage-emissiezone.
Laenen In Vlaanderen heeft voorlopig enkel Antwerpen een lage-emissiezone.
De invoering van de lage-emissiezone (LEZ) in Antwerpen blijkt een lucratieve zaak. Sinds de start begin 2017 inde de stad al zowat 25,5 miljoen euro uit overtredingen. De inkomsten worden deels geïnvesteerd in leefbaarheidsprojecten voor de stad.

Uit cijfers van Antwerps schepen voor Leefmilieu Tom Meeuws (sp.a) blijkt dat het aantal vervuilende auto’s dat de LEZ binnenrijdt sinds de invoering drastisch gedaald. In 2017 werden nog 244 overtredingen per dag vastgesteld, in 2018 waren het er nog maar 118. In de eerste vier maanden van dit jaar zijn er per dag gemiddeld 64 boetes uitgeschreven. In 2018 werd afgeklopt op 10,8 miljoen euro aan boetes. Dat bedrag ligt hoger dan in 2017, doordat ook buitenlandse overtreders vanaf 2018 kunnen worden beboet. In 2017 ontbrak daarrond nog Europese regelgeving. Buitenlandse bestuurders draaiden in 2018 op voor ongeveer een derde van het totale bedrag.

ANPR-camera’s

Het geïnde geld gaat vooral naar het beheer en de handhaving van de LEZ. Zo vloeien grote delen terug naar het onderhoud en het uitbouwen van het systeem dat met ANPR-camera’s werkt. Er gaat ook geld naar het personeel en communicatiecampagnes. Volgens het kabinet van schepen Tom Meeuws wordt ook geïnvesteerd in leefbaarheidsprojecten, zoals luchtfilters voor kindercrèches en scholen of meetsystemen. Ook het groendak van het Ecohuis werd met de opbrengsten van de LEZ gefinancierd.

De LEZ gaat vanaf januari 2020 een nieuwe fase in. Dieselauto’s moeten minstens een Euronorm 5 hebben. Rij je op benzine of LPG, dan is minimaal een Euro 2 vereist. Wie met een Euro 4 diesel tóch nog de LEZ in wil, kan een tijdelijke toelating vragen. In aanloop naar januari 2020 is de stad met een grote informatiecampagne gestart. Voor het eerst krijgen ook inwoners van de randgemeenten een informatiefolder in de bus.




81 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Freddy De Vos

    Gemakkelijk verdient! Wat een bende hypocrieten, als je een dagpas koopt mag je binnen? Dit puur de mensen het geld uit hun zakken halen en heeft niets met milieu te maken!

  • Guy muis

    Vanaf 2020 moet ik 366 EURO betalen voor mijn euro 4 diesel.tot op heden heb ik de stad ni ingereden maar als ik betaald heb zal ik zeker elke dag erin rijden simpel . dit is pure afzetterij van de stad om hun kosten te betalen.

  • Rik Connaerdt

    Mijn wagen heeft een diesel EU6-motor, die volgens wetenschappelijk onderzoek in een stedelijke omgeving of bij file, meer fijn stof uit de lucht zou filteren dan uitstoten. Het lijkt me logisch en billijk dat ik door de lokale bestuurders betaald word om het werk te doen dat zij nalaten, namelijk het filteren van al dat fijn stof dat de gezondheid van de inwoners bedreigt.

  • guido vermeyen

    En plots mochten er legervoertuigen binnenrijden in het stadscentrum met leger-vehikels van de tweede WO.....en de onverbrande naft kon men gratis opsnuiven tot je er high van werd.....Allez LEZ passé.....

  • Marc Statham

    En die schepen ? zo een containerschip stoot op een heen&terugreis zoveel uit als 100.000 diesel op een gans jaar.