Spookrijden is veiliger (maar enkel politie mag het doen)

RIJOPLEIDING VERDUBBELT AANTAL SCHADEVRIJE KILOMETERS

Burgemeester Bart De Wever aan het stuur van een combi die wordt gebruikt voor de extra rijopleiding van het politiekorps.
Foto Dirk Laenen Burgemeester Bart De Wever aan het stuur van een combi die wordt gebruikt voor de extra rijopleiding van het politiekorps.
De lokale politie van Antwerpen botst gevoelig minder met dienstvoertuigen dan twee jaar geleden dankzij een doorgedreven rijopleiding voor alle agenten. De prioritaire voertuigen rijden daarenboven vaker spook om zich door de stad te begeven. "Een techniek die veel veiliger blijkt", klinkt het bij de politie.

Sinds twee jaar moeten politieagenten op PRIBA-cursus, een driedaagse rijopleiding met examen. 38 procent van de agenten heeft de cursus al voltooid. De politie ziet al een daling van het aantal accidenten. "We zijn gegaan van 148 schade- en ongevallen in een jaar, dat zijn alle ongelukken, met en zonder andere voertuigen, naar 127. Cijfermatig lijkt dat geen sterke daling, maar omdat we nu ook meer kilometers afleggen, is dat wel degelijk een sterke trend. In kilometers uitgedrukt hadden we vroeger 22.090 schadevrije kilometers en zitten we nu aan 46.009 kilometers zonder schade, meer dan een verdubbeling. Bovendien blijft 98,8 procent van de agenten met een PRIBA-certificaat zonder ongevallen. En het beste voorbeeld is dat we na twee jaar geen zware ongevallen meer hebben, wat betekent dat een agent naar het ziekenhuis moet en vijf dagen werkongeschikt is of dat het voertuig total loss is", vertelt Dave Beekmans, instructeur en interventie-agent.

Jongensdroom

Burgemeester Bart De Wever kreeg een rijopleiding aangeboden. En die sloeg hij niet af, "toch een beetje een jongensdroom en ik rij wel graag," klonk het. Eén van de technieken die de burgemeester onder de knie moest krijgen, is het TON-principe, oftewel het 'Tegengesteld Opvallend Naderen'. Spookrijden dus, maar dat zegt de politie niet graag. "We merken dat burgers veel adequater reageren als we de tegengestelde richting uitrijden. We zijn zichtbaarder voor iedereen in het verkeer. De tegenliggers zien ons van ver aankomen en de autobestuurders die in dezelfde richting rijden, zien ons via hun zijspiegels sneller. Mensen hebben 8 seconden nodig om ons op te merken en ons plaats te geven. Het heeft geen zin om te beginnen bumperkleven of snel te rijden, we moeten daar rekening mee houden en de mensen tijd geven opzij te gaan."

Geen cowboys meer

De Wever vond de techniek toepassen niet gemakkelijk. "Dat spookrijden is echt een drempel waar je dan over moet. Maar als je achter het stuur zit, zie je dat het werkt."


Naast het dalend aantal botsingen zijn er nog onverwachte voordelen. Zo daalden het brandstofverbruik en de onderhoudskosten van de combi's. "En er is een mentaliteitswijziging. Er zitten geen cowboys meer achter het stuur, want die worden door andere agenten direct aangesproken op hun rijgedrag en dat is een grote verandering", klinkt het.


De politie investeert een 400.000 euro in de opleiding.