Spontane staking bij De Lijn in Antwerpen na geval van agressie

photo_news
Bij De Lijn in Antwerpen is een spontane staking uitgebroken waardoor het busnet zwaar verstoord is. Oorzaak is een geval van agressie tegen een buschauffeur gisteren. De chauffeur is een paar dagen werkonbekwaam.

Volgens onze informatie kreeg de chauffeur van buslijn 30, die het Antwerpse Zuid met Borgerhout en Berchem verbindt, gisteren een slag in het gezicht. Eerder dit jaar gebeurden op lijn 30 ook al verschillende agressiegevallen, onder meer aan het Sint-Jansplein en op de Turnhoutsebaan. Ook toen legde het personeel spontaan het werk neer. 

“Het slachtoffer was amper 1,5 jaar aan het werk bij De Lijn en hij wordt al in elkaar getimmerd”, zegt een collega van het slachtoffer, die zijn naam niet in de krant wil. “Die jongen ligt dan wel niet in het ziekenhuis, maar hij is wel serieus van zijn melk. Ik vraag me af: hoe wil De Lijn chauffeurs aantrekken, als zich herhaaldelijk incidenten blijven voordoen.” 

Uit een rondvraag bij buschauffeurs aan de stelplaats Zurenborg in Berchem vanmorgen blijkt dat de kans klein is dat er vandaag nog bussen zullen uitrijden. Heel wat chauffeurs zijn inmiddels al terug naar huis gekeerd. 

“Het is het personeel zélf - en niet zozeer de vakbonden - dat vanmorgen heeft beslist om niet uit te rijden”, zegt ACLVB-secretaris Olivier Coenen. “Het probleem met agressieve klanten zit dus blijkbaar erg hoog. Zeker op de ‘probleemlijnen’ zoals lijn 30 vragen we dringend meer maatregelen zoals extra toezichters en controleurs.” 

Ook de christelijke vakbond ACV vroeg in april al om meer controleurs. Volgens vakbondssecretaris Jo Van der Herten loopt er wel een procedure om tien controleurs in dienst te nemen, maar zal het nog tot het einde van het jaar duren voor die mensen aan de slag kunnen. “Hun opleiding start normaal gezien in september.”

Veel frustratie

De vakbond is er zich van bewust dat geweld op chauffeurs een probleem dat moeilijk aan te pakken is. “Initiatieven als een volledig afgesloten stuurpost worden niet gedragen door het personeel”, zegt Van der Herten. “Maar er is duidelijk veel frustratie. Lichamelijke agressie komt gelukkig niet al te vaak voor, maar verbale agressie is voor de chauffeurs dagelijkse kost.”

De spontane actie noemt Van der Herten “een vervelende situatie”. “Het is de eerste dag van de examens en studenten rekenen op het openbaar vervoer.” Hij hoopt dan ook dat de chauffeurs snel het werk weer zullen hervatten. 

De directie van De Lijn en het personeel zitten vandaag nog samen om de situatie te bespreken en te bekijken welke maatregelen nodig zijn.

De staking heeft gevolgen voor de buslijnen 13, 14, 17, 19, 21, 22, 23, 30, 33, 40, 142 en 762. De lijnen gereden door exploitanten rijden normaal, ook het tramverkeer ondervindt geen hinder.

De Lijn raadt aan om de website te controleren voor je vertrek en ook op Twitter geven ze regelmatig updates. 




74 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Karel Wary

    Wie voelt zich wel veilig op het openbaar vervoer als een bende, meestal niet betalenden, de rust komt verstoren door onwelvoeglijke gedrag waar niets tegen gedaan wordt.

  • Herbert Verbeeck

    Misschien eens in Amsterdam gaan kijken? Verplicht in en uit tikken, ongeacht het type betaling of abo. Een balie in het midden van de tram die controle heeft achteraan.

  • Willem van Gullik

    En hoe zag de agressieveling er uit? Is er een beschrijving? Is er een verband met de uitslag van de verkiezingen?

  • Yelene dekann

    Er hangen al camera's in de bussen ,waarvoor dienen die kleine blauwe bollekens in de bus anders.Het bestuur en de directies van DE LIJN die stellen als eerste de vraag:"heb je het niet uitgelokt?".Met de chauffeur zelf daar zit men niet mee in en vragen hoe het met de chauffeur gaat nog minder .Geen wonder dat NIEMAND buschauffeur bij de lijn wil zijn,worden niet gesteund door het beleid van de lijn en weinig betaald om op hun gezicht te laten kloppen

  • Erwin De Meyer

    En het openbaar vervoer maar promoten. De politici hun gezicht wordt niet bewerkt.