Schelde wordt snelweg naar werkplek

VEERDIENST VAN START TUSSEN LINKER- EN RECHTEROEVER

Het veer van Lillobrug vaart vanaf maandag zeven dagen op zeven.
Foto Laenen Het veer van Lillobrug vaart vanaf maandag zeven dagen op zeven.
Schepen Marc Van Peel gaat de mobiliteit in Antwerpen een handje toesteken. De waterbus vanuit Hemiksem is een feit, een veer tussen Linker- en Rechteroever gaat ook van start en het veer aan Lillo gaat weer varen. "De Schelde is een onderbenutte snelweg voor woon-werkverkeer die we nu, in moeilijke tijden, moeten inzetten."

Het wordt binnenkort druk op de Schelde; de Flandria, de waterbus, veerdienst Kanaaldok en een overzetboot tussen Rechter- en Linkeroever moeten de mobiliteit rond Antwerpen verbeteren.


Vermoedelijk vanaf juli al zal een veerboot ingelegd worden tussen Linker- en Rechteroever. De stad plant al langer een veerboot tussen beide oevers. Die is nodig om de drukbezochte Sint-Annatunnel een beetje te ontlasten en een oplossing te bieden wanneer de liften weer eens stuk zijn. Volgend jaar worden de liften ingrijpend gerenoveerd. Om de hinder van die werken op te vangen, moest er een nieuwe fietsverbinding komen. Dat zal dus in de vorm van een veerboot zijn. De stad hoopt hiermee niet enkel een alternatief voor de drukbezochte Sint-Annatunnel te hebben gevonden, maar vooral ook een aanvulling, zodat nog meer mensen de auto thuis laten.


Op een drukke dag krijgen de roltrappen van de Sint-Annatunnel 55 mensen per 5 minuten te verwerken. De liften doen 1.000 tot 1.200 bewegingen per dag. Ter vergelijking, een lift in een kantoorgebouw maakt ongeveer 500 bewegingen per dag. Het enige struikelblok voor een veer was nog een steiger op Linkeroever, maar ook dat probleem lijkt nu van de baan. Het veer zal ingelegd worden door VLOOT, de rederij van de Vlaamse Overheid. De kabinetten van Koen Kennis, bevoegd voor Mobiliteit, en Marc Van Peel, verantwoordelijk voor de haven, maken hiervoor geld vrij.


Het eerste weekend van juli betekent de vuurdoop voor de waterbus. Die zal vanuit Hemiksem dagelijks naar het ponton aan 't Steen varen. De stad lanceert hiervoor een grote campagne vanaf vandaag en een feestweekend op 1 en 2 juli. "Een goed werkende waterbus moet mensen overtuigen de wagen thuis te laten. De Schelde is een onderbenutte snelweg voor woonwerkverkeer die we nu in een fase van ingrijpende werken optimaal moeten inzetten. De waterbus is ook ideaal voor wie er een dagje tussenuit wil met de fiets, want die kan mee aan boord", vervolgt havenschepen Marc Van Peel (CD&V).

Om het uur waterbus

De waterbus zal in juli vooral door een testfase gaan, maar vanaf augustus moet er een vaste dienstregeling zijn. De waterbus passeert elk uur. De boot zal in Hemiksem, in Kruibeke en aan het Steenplein aanmeren. Met de veerverbindingen in Bazel, Hoboken en Antwerpen, maakt dat een verbinding tussen zes punten.


Het Havenbedrijf doet ook een inspanning om de mobiliteit in de haven te verbeteren. Vanaf maandag zal ook het veer van Lillobrug opnieuw varen, zeven dagen op zeven. "We denken aan een permanent fietsveer boven de Tijsmanstunnel. Wie in de haven werkt, krijgt een betrouwbaar alternatief om naar het werk te gaan. Voor dit project reserveren we 325.000 euro", zegt Van Peel nog.