Ringland eist veel meer ambitie voor overkapping en Oosterweel: “Niet één, maar drie versnellingen hoger schakelen”

Vorig jaar zijn 22 leefbaarheidsprojecten geselecteerd op en rond de Antwerpse ring
Ringland Vorig jaar zijn 22 leefbaarheidsprojecten geselecteerd op en rond de Antwerpse ring
De Antwerpse actiegroep Ringland is niet gerust in een goede afloop voor de Oosterweelverbinding en de overkapping van de Ring. “Maak Ringland waar”, zo luidt de boodschap aan de politiek. “Het glas is halfvol. Het moet dringend worden bijgevuld in de komende vijf jaar.”

De voorbije weken rezen twijfels over het Toekomstverbond dat de overheid twee jaar geleden met de actiegroepen sloot. Antwerps politicoloog Wouter Van Dooren noemde de Oosterweelverbinding in een blog een slecht en achterhaald project, met te veel beton en niet-opgeloste files. In de omgeving van het Sportpaleis heerst bij buurtorganisaties wrevel over de zogenaamde Hollandse Knoop – een op- en afrittencomplex op de Ring - die nog 26 rijstroken zou tellen.

We hebben in vijf jaar veel weg afgelegd, maar er is ook gebleken dat het omzetten van alle plannen in de realiteit moeizamer gaat dan we eerst dachten

Peter Vermeulen (Ringland)

Peter Vermeulen (Ringland) maakte maandag een balans op in De Roma in Borgerhout, waar ‘s avonds zo’n 800 aanwezigen werden verwacht. De conclusie is onmiskenbaar: er zal twee of drie versnellingen hoger moeten worden geschakeld om de Antwerpse regio tegen 2025 bereikbaar én leefbaar te houden. “We hebben in vijf jaar veel weg afgelegd, maar er is ook gebleken dat het omzetten van alle plannen in de realiteit moeizamer gaat dan we eerst dachten.”

Zwaar ontgoocheld

Knelpunten genoeg in elk geval. Zo is Ringland zwaar ontgoocheld door de beslissing om het principe van gescheiden verkeer op de zuidelijke ring (tussen Kennedytunnel en Borgerhout) niet door te trekken naar de noordelijke ring (waarin de Oosterweelverbinding zit). Een tweede groot probleem is dat de A102 en het Haventracé die het doorgaand verkeer in een grote bocht ten noorden van de stad moeten leiden – al een jaar geen meter opschieten. “Eigenlijk had men dat tracé vóór Oosterweel moeten bouwen”, zegt Vermeulen. “Het studiewerk voor de A102 opstarten, wordt een van de dringendste opdrachten voor de nieuwe Vlaamse regering.”

Peter Vermeulen (Ringland): “De A102 en het Haventracé schieten al een jaar niet op.”
BELGA Peter Vermeulen (Ringland): “De A102 en het Haventracé schieten al een jaar niet op.”

En er is nog veel meer. Ringland stelt vast dat in de jongste ontwerpen van Lantis (ex-BAM) bij de noordelijke kanaaltunnel van de Oosterweelverbinding geen op- en afrit is getekend ter hoogte van de Groenendaallaan in Merksem. En wat met de overkapping? Een jaar geleden is gekozen voor 3,7 kilometer ‘dak’. Een optimistische inschatting, omdat daar bijvoorbeeld ook de tunnel aan het Noordkasteel in zit. Ringland blijft gaan voor 100 procent overkapping en vraagt meer samenhang tussen de Ring-zuid, de knoop met de E34/E313 in Borgerhout en de noordelijke ring.

Modal shift

De modal shift heeft ook een fameuze versnelling nodig om tegen 2030 op 50 procent auto’s te landen in de hele Antwerpse vervoersregio van 32 gemeenten. Volgens stedenbouwkundige Luk Vanmaele helpt het niet genoeg om te focussen op fiets, tram, trein en bus, maar moet je de auto vooral op de ‘juiste’ plaats zetten, zonder hem volledig uit de stad te weren. Peter Vermeulen wil een ambitieuzere modal shift in de stadsregio, een stuk strenger dan 50/50.

Het openbaar vervoer heeft een omwenteling nodig. “Wat ben je met het uittekenen van ambitieuze netwerken als De Lijn en de NMBS constant moeten besparen en afbouwen?”, vraagt Vanmaele zich af. “Het zal én het mag geld kosten.”

Zaterdag, één dag voor de verkiezingen, herhaalt Ringland zijn oproep tijdens de Critical Mass Bike Ride, die om 15 uur start in Park Spoor Noord.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Bruno Suykens

    Onze architect van Ringland weet hopelijk dat de wereld niet stopt buiten de grenzen van zijn Antwerpen. Ook in de rest van Vlaanderen (ik bedoel dus de parking dat zal hij beter begrijpen) zijn er noden allerhande. En ik kan hem nu al vertellen dat ik nooit maar dan ook nooit op de ondertunnelde ring ga rondrijden.

  • Frank Vekemans

    Zo gaan ze nog 20 jaar vergaderen en kibbelen, en voor de rest blijven we in de file staan. Ze vergaderen hier dan ook al 20 jaar over zonder resultaat

  • Bart Proost

    Voorkom dat alle verkeer moet gaan draaien in Antwerpen om ergens naartoe te gaan. Maak verbindingsassen zodat je niet in Antwerpen moet zijn als je bv van de kempen naar Brussel moet. Het is elke ochtend file nu al omdat wij telkens over de ring van Antwerpen moeten om bv richting Gent of richting Brussel moeten. I Op de ring word je geconfronteerd met een gevaarlijk kris kras spel waar mensen van links naar rechts moeten en omgekeerd op ongeveer 2 km. Gewoon gevaarlijk.

  • Kjelt Van de Broeck

    20man is voorstander, de rest van Vlaanderen is tegen Ringland. Zorgt alleen voor meer file.