Prof UA vindt maatregel tegen vervuilende auto's niet ingrijpend genoeg

Met de invoering van een lage emissie zone (LEZ) wil de stad Antwerpen iets doen aan de barslechte luchtkwaliteit. Dieselwagens ouder dan 16 jaar en benzinewagens van voor 1992 mogen die zone (stad en Linkeroever) vanaf februari 2017 niet meer in. Tot zover het goede nieuws, want "het plan gaat lang niet ver genoeg. Eigenlijk zou je alle dieselwagens uit de stad moeten bannen", zegt Dirk Lauwers, professor Mobiliteit aan de UA.

De lage emissiezone omvat bijna het volledige stadsgebied binnen de Ring én Linkeroever. Of een auto de LEZ in mag of niet, hangt af van zijn Euronorm. Voor benzinewagens ligt die op Euronorm 1 (ingevoerd in 1992), voor dieselwagens Euronorm 3 (vanaf 2000) mét roetfilter of beter. Voor een filterloze Euronorm 3 kan je nog drie jaar lang een tijdelijke toelating kopen, voor 20 euro per dag tot 350 euro per jaar. Vanaf 2020 moeten benzinewagens minstens voldoen aan Euronorm 2 en dieselwagens aan Euronorm 5.

Vervuiling

Het systeem krijgt nu al stevige kritiek van de oppositiepartijen Groen en PVDA, de VAB en verkeersdeskundigen. "Er wordt in dit systeem geen rekening gehouden met het aantal kilometers dat je rijdt. En het aantal kilometers heeft natuurlijk een enorme invloed op de vervuiling die je voortbrengt", zegt professor Dirk Lauwers.

Uitstoot

"Het hele systeem van de LEZ is gebouwd op Europese Euronorm-testen waar niet veel van klopt. De reële uitstoot van stikstofoxiden van de geteste motoren ligt in de praktijk tot vier keer hoger."


"Als het de stad echt menens was met de luchtkwaliteit, zou ze beter alle dieselauto's een rode kaart geven, ook de wagens met Euronorm 5 of 6. De werkelijke uitstoot van dieselvoertuigen van Euronorm 5 ligt in de praktijk immers nog altijd flink hoger dan wat de vastgestelde Euronorm 3 toelaat", zegt Dirk Lauwers.

Ring

"Ook de Ring laat men ongemoeid, maar de luchtkwaliteit voor de omwonenden daar kleurt donkerrood op de kaarten, door de 300.000 wagens die er elke dag passeren. De overheid moet ingrijpender durven optreden. Londen bijvoorbeeld kon met een congestietaks op allé wagens het autoverkeer met dertig procent verminderen." (DILA)