Probeer dat maar eens met de bakfiets

LIFT PARKBRUG WEER STUK: FIETSERS AANGEWEZEN OP ONHANDIGE TRAP

De trap nemen is al moeilijk voor jongeren, laat staan voor ouderen en mensen met een beperking.
Klaas De Scheirder De trap nemen is al moeilijk voor jongeren, laat staan voor ouderen en mensen met een beperking.
Al twee dagen is de lift van de Parkbrug kapot. De Parkbrug verbindt het Eilandje over de Leien met Park Spoor Noord, maar door het defect zijn fietsers aangewezen op de onhandige trap met VeloComfort-systeem. Probeer dat maar eens met een bakfiets. De bouw van een fietshelling aan de kant van het Eilandje loopt intussen vertraging op.

De lift van de Parkbrug is stuk en dat zorgt voor veel gevloek bij honderden fietsers. Zeker voor wie een elektrische fiets, een bakfiets, tandem, brommer of fiets met aanhangwagentje bij heeft, is de trap met automatische rolband nemen niet evident. "Ofwel moeten jullie eventjes helpen, ofwel moeten we twee kilometer omfietsen", zucht Sofie-Katrien Van Grinsven, wijzend naar het karretje achter haar fiets waar zoon Joep in zit. Met vereende krachten dragen we kar, fiets en Joep naar beneden.

Sofie-Katrien met zoon Joep in een aanhangkarretje. Geen eenvoudige klus om zo de trap te moeten nemen.
Klaas De Scheirder Sofie-Katrien met zoon Joep in een aanhangkarretje. Geen eenvoudige klus om zo de trap te moeten nemen.

Zonde

"We nemen deze route heel regelmatig en het is zeker niet de eerste keer dat we hier voor een voldongen feit staan", zegt Sofie-Katrien. "Het zou beter zijn geweest als ze al aan het begin van de fietshelling in Park Spoor Noord aangeven dat de lift stuk is, dan kon ik me deze klim besparen. Het is zonde dat zo'n nieuwe lift al zo vaak stuk gaat. Vorige week had ik hetzelfde voor aan de Sint-Annatunnel, maar die liften zijn al stokoud, dus dat is toch een beetje te begrijpen."


Ilse De Maeyer heeft, net als vele andere fietsers, duidelijk moeite om haar fiets in de afdaling in bedwang te houden. "Deze trap is niet evident als je zoals mij een spierziekte hebt. Het wordt hoog tijd dat er gestart wordt met de bouw van een fietshelling, al moeten ze die dan ook weer niet te steil maken."


Jasmien (11) krijgt haar gloednieuwe koersfiets vlot naar boven, bij mama Mireille Couwenbergh gaat het iets moeilijker. "Zeker voor oudere mensen of met zware boodschappen is hier naar boven klauteren een zware opdracht. Die nieuwe fietshelling is zeker een goed idee."

Fietshelling gevraagd

Normaal moest de bouw van de fietshelling aan de kant van het Eilandje al begonnen zijn. Die helling zou de problemen met de lift en trap in één klap oplossen. "De installatie van de helling laat een beetje op zich wachten, maar ze komt er wel aan", zegt Manuel Verreet van AG Vespa. "Er is al een bouwvergunning afgeleverd, dus het ontwerp van de brug ligt vast. Maar de gunningsprocedure die bepaalt welke firma de helling mag gaan bouwen, loopt langer uit dan verwacht. We verwachten nu dat we binnen dit en een maand kunnen bekendmaken welke firma het zal worden."


De fietshelling komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londenstraat en Entrepotkaai. De helling wordt 140 meter lang en heeft een lusvormig ontwerp in een lichte staalstructuur. Het fietspad wordt voorzien in gietasfalt. De fietshelling wordt een alternatief voor de lift en de trap met VeloComfort-systeem, die allebei behouden blijven. Tijdens de werken, die anderhalf jaar zullen duren, zullen de Parkbrug, de lift en de trap steeds toegankelijk blijven voor fietsers en voetgangers.