Peperdure trams enkel gebruikt voor onderdelen

In de stelplaats van De lijn op de Luchtbal in Antwerpen staan twee spiksplinternieuwe Albatrossen die momenteel alleen worden gebruikt om te worden ontmanteld voor de onderdelen. Een van die nieuwe trams vervoerde zelfs nog geen enkele passagier. Prijskaartje van zo'n Albatros: 3,15 miljoen euro.

De Lijn stelde in september 2015 trots de nieuwe moderne Albatrossen voor in Antwerpen. Ze zouden worden ingezet om de mobiliteitsproblemen tijdens de grootste werken in de stad mee te omzeilen. Tussen 2015 en 2017 zou Antwerpen 62 spiksplinternieuwe Albatros-trams krijgen die samen goed zouden zijn voor 3.400 extra plaatsen tijdens de spits. Een Albatros van 43,5 meter lang kan al snel driehonderd reizigers vervoeren. Maar twee voertuigen staan sindsdien gewoon stil in de stelplaats op Luchtbal en zijn alleen maar nuttig voor hun onderdelen.


Eén van de voertuigen maakte slechts één enkele rit. Tijdens die proefrit raakte de tram zwaar beschadigd door een eerste kortsluiting in de pantograaf. Dat is het stuk vanboven op de tram dat ervoor zorgt dat het stel elektriciteit van de bovenleidingen kan nemen. De andere Albatros raakte eveneens beschadigd, niet veel later, toen hij vuur vatte in de Gemeentestraat in Antwerpen. Daar ging het vermoedelijk om hetzelfde probleem. Er werd een tijdelijke ingreep gedaan waardoor het probleem zich niet meer kan voordoen, stelde De Lijn toen.


Ook dat er naar een oplossing op lange termijn gezocht werd. Maar de bewuste trams worden nu alleen gebruikt voor onderdelen.

Herstellingen

Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn, geeft het bestaan van de twee 'pluktrams' toe. "Herstelling was niet onmiddellijk mogelijk en daarom zijn ze tijdelijk buiten dienst genomen. We maakten van de nood een deugd, door met hun onderdelen kleine herstellingen aan andere trams te doen. Een van deze Albatrossen zal op termijn wel weer in dienst worden genomen. De budgetten zijn daarvoor vrijgemaakt", zegt Kesteloot. (SCA)