Pendelbussen staan mee in file

ABVV EIST dat stad ingrijpt op scheldelaan

De pendelbussen in de haven verliezen elke dag aan populariteit. Ze staan sinds de wegenwerken op de Scheldelaan mee in de file, waardoor honderden werknemers weer de eigen wagen nemen, met nog meer files tot gevolg. Vakbond ABVV vraagt meer inspanningen van de stad.

"De stad kondigt luidkeels aan dat ze 20.000 tot 30.000 wagens uit de spits wil halen. Op de Scheldelaan staan we met zijn allen elke dag in de file. Zeker sinds de wegenwerken hier begonnen zijn, is het een en al ellende." Voor Bruno Verlaeckt, voorzitter van de socialistische vakbond ABVV is het genoeg geweest. Het ABVV eist meer inspanningen van de stad om de verkeersproblemen op de Scheldelaan aan te pakken.


De Scheldelaan vertrekt in Antwerpen aan het Noordkasteel en loopt via een traject van 20 kilometer tot in Zandvliet. Het is de meest gebruikte route voor de duizenden werknemers die dagelijks naar hun werkplaats in de haven rijden, maar sinds maart ligt de Scheldelaan opgebroken.


En dat zal zo blijven tot april 2018. Netbeheerder Elia legt er momenteel een nieuwe hoogspanningskabel aan. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) maakt van de gelegenheid gebruik maakt om het volledige wegdek van de Scheldelaan te vernieuwen.


Dat zo'n grootschalige werken verkeershinder met zich mee brengen, verrast niemand. Toch vinden de vakbonden dat er te weinig maatregelen worden genomen om de bedrijven aan de Scheldelaan vlot bereikbaar te houden. Vooral de aparte busbaan op de middenberm van de Scheldelaan moet het ontgelden.

Geen aparte busbaan

"Sinds 2009 brengt een pendelbus, de zogenaamde Ibus, elke dag ongeveer duizend werknemers over de Scheldelaan tot aan de bedrijven in de haven. Sinds de wegenwerken begonnen zijn, is er op de middenberm een aparte busbaan voorzien, zodat de bus niet in de file staat", legt Verlaeckt uit. "Een aparte rijstrook is natuurlijk een goed idee, maar het probleem is dat de Ibus daar alleen op de heenweg gebruik van kan maken. Op de terugweg naar Antwerpen moet ze gewoon mee aanschuiven."


En dus nemen steeds minder mensen de bus naar hun werk. Sinds de werken aan de Scheldelaan begonnen, is een kwart van de havenpendelaars afgehaakt. Zij nemen opnieuw hun eigen wagen naar het werk, met nog langere files tot gevolg.


Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) verdedigt zich en meent dat er al veel maatregelen genomen zijn om de verkeershinder in de haven te beperken. "De busbaan kan niet in twee richtingen gebruikt worden, omdat de hulpdiensten te allen tijde ter plaatse moeten geraken", zegt woordvoerder Jef Schoenmaekers. "Bovendien hebben we ook de verkeerslichten aangepast, zodat het verkeer richting Antwerpen langer groen heeft."


De werken aan de Scheldelaan duren volgens de huidige planning nog tot april 2018. Met de nu al beruchte 'knip van de Leien' en de werken aan de Oosterweelverbinding wordt de verkeerssituatie er niet beter op.