Parkbrug krijgt fietshelling naar het Eilandje

NA AANHOUDENDE KRITIEK OP LIFT EN 'FIETSTRAP'

Evi (31) neemt deze trap dagelijks. "Omhoog, dat is een ramp", zegt ze.
Klaas De Scheirder Evi (31) neemt deze trap dagelijks. "Omhoog, dat is een ramp", zegt ze.
Het definitieve ontwerp van de fietshelling aan de Parkbrug is goedgekeurd. Ze komt in het binnengebied tussen de Italiëlei, Londonstraat en Entrepotkaai. De helling wordt 140 meter lang in een lusvorm en wordt gebouwd uit licht staal. De werken zullen ten vroegste in april 2018 van start gaan. De stad reserveert een budget van bijna 1,9 miljoen.

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad maar de knoop is doorgehakt. Er komt een fietshelling aan de Parkbrug richting het Eilandje. Eindelijk, zullen veel gebruikers van de populaire brug denken. Nu was er een lift en een VeloComfortsysteem dat, hoewel de naam anders doet vermoeden, allesbehalve comfortabel was. Het systeem kostte 40.000 euro. Fietsen met een terugtraprem en zwaardere elektrische fietsen waren sowieso al gedoemd de lift te gebruiken. Maar ook mensen met gewone stadsfietsen keken op tegen de beklimming en afdaling.


Van in het begin kreeg VeloComfort kritiek. Maar bij de plaatsing van de Parkbrug werd gezegd dat het juridisch en financieel niet haalbaar was om er een fietshelling te plaatsen, omdat het middenplein waar de helling op zou uitkomen, heel wat eigenaars heeft.

Yannis (12) helpt zijn oma Anne-Marie (71) vaak om de trap op te geraken. "Maar een helling zou ideaal zijn", klinkt het.
Klaas De Scheirder Yannis (12) helpt zijn oma Anne-Marie (71) vaak om de trap op te geraken. "Maar een helling zou ideaal zijn", klinkt het.

Meer cachet

Die allemaal met de neus in dezelfde richting krijgen lukte toen niet. Vandaag is de situatie helemaal anders, zegt Manuel Verreet van AG Vespa. "Toen we de plannen van de Parkbrug aan het bespreken waren zaten er andere projectontwikkelaars rond de tafel. Vandaag zijn het mensen die veel meegaander zijn. In totaal zijn er een zestal grote partijen, die allemaal beseften dat zo'n fietshelling het pleintje kan opwaarderen," vertelt Verreet. Maar dat neemt niet weg dat er in de toekomst extra maatregelen genomen zullen worden op het plein nog meer cachet te geven.


Gebruikers zijn alvast blij dat er iets gaat veranderen. Evi Joos (37) uit Merksem gebruikt de doorgang dagelijks. "Naar beneden gaan lukt meestal wel, maar de trappen op, dat is een ramp. Zeker met een elektrische fiets zoals de mijne. Vandaag maakt het systeem ook opvallend veel lawaai. Ik ben heel blij dat er eindelijk iets aan gedaan wordt. Dat het plein een opwaardering krijgt is alleen maar positief, want in het donker is het hier best akelig."


Ook Yannis Valassis (12) waagt zich samen met zijn oma Anne-Marie Boonen (71) uit Merksem aan de klim. Bij Yannis gaat het vlot maar oma Anne-Marie heeft een helpende hand nodig van haar kleinzoon. "'t Is geen sinecure hè. Een helling lijkt me een ideale oplossing."


Minder goed nieuws is dat de werken aan de fietshelling pas starten in april 2018. "En dat is een optimistische schatting", zegt Verreet. Na de goedkeuring van het definitieve ontwerp wordt de bouwvergunning ingediend en de rest van de procedure afgehandeld. De werkzaamheden zullen naar verwachting minstens één jaar in beslag nemen.

De fietshelling is 140 meter lang en vormt een lus. De bouw start normaal gezien vanaf april 2018.
Ney & Partners De fietshelling is 140 meter lang en vormt een lus. De bouw start normaal gezien vanaf april 2018.