Overnemer VLM mist start zomerseizoen

VERTRAAGT POLITIEK SPEL GOEDKEURING VLIEGVERGUNNING?

Luchtvaartbedrijf SHS Antwerp Aviation, opvolger van VLM, mist de start van het zomerseizoen. Drie maanden na de aanvraag is het wachten op een vliegvergunning, maar de FOD Mobiliteit maakt geen haast. Bij de investeerders groeit de frustratie, klinkt het. Mogelijk is de vertraging communautair getint. Met de belangen van Antwerpen en Oostende aan de ene kant, en die van Charleroi en Luik aan de andere.

SHS Antwerp Aviation, met 60 procent Nederlandse en 40 procent Canadese investeerders, wil graag van op Deurne de lucht in tegen de paasvakantie. Dan begint het zomerseizoen. Zonder vliegvergunning van de federale overheidsdienst (FOD) Mobiliteit blijft de vloot van zes Fokkers echter aan de grond. Het lange wachten werkt de overnemer van het failliete VLM op de zenuwen.

"We stellen ons inderdaad vragen over de redenen van de vertraging", zegt Yves Panneels, woordvoerder voor SHS Aviation. "Het businessplan werd al lang goedgekeurd. Het hele dossier is opgemaakt door mensen met een lange staat van dienst in de Belgische luchtvaart. Het gaat hier om heel wat jobs. Er staan nu 15 mensen op onze loonlijst. We zijn klaar om personeel aan te werven, tot een ploeg van een 50-tal in een opstartfase. Maar dan moeten we wel eerst die vliegvergunning (uitgereikt door het directoraat-generaal van de luchtvaart, red.) krijgen. Je zet geen volk voor je plezier op je loonrol."

Procedures

Bij de FOD Mobiliteit is woordvoerder Sven Heyndrickx karig met commentaar. "Ik kan over die aanvraag voor een vergunning niets zeggen. De administratie moet bepaalde procedures volgen. De tijd die het kost om een certificaat af te leveren, hangt in het algemeen af van de kwaliteit van een dossier. Stel dat er stukken ontbreken of er zaken moeten worden uitgeklaard, dan kan zoiets langer aanslepen. Er wordt niet over één nacht ijs gegaan. Het faillissement van VLM vorig jaar? Dat kan een element zijn dat meespeelt."

Bij SHS Aviation is te horen dat ze gerust willen antwoorden op verdere vragen van de FOD Mobiliteit. Maar zo'n lijstje is er niet.

Marcel Buelens, de directeur van de Antwerpse en Oostendse luchthaven, had verwacht dat de vliegvergunning er nu wel zou zijn. "Nu vrijdag zit ik trouwens samen met de mensen van SHS Aviation. Dan praten we over de plannen voor beide luchthavens." Vanuit Oostende komen er mogelijk vluchten op China.

Het zou volgens goed ingelichte bronnen kunnen dat de vertraging van dossiers in Antwerpen en Oostende politiek is geïnspireerd. Dat de minister van Mobiliteit François Bellot (MR) is, is ook geen voordeel. De economische belangen van de luchthavens van Luik en Charleroi zijn groot. Dan wil je al eens het vergrootglas bovenhalen om een vergunning te bekijken voor een Vlaamse luchthaven. Hoe dan ook gaat kostbare tijd verloren. Pas met een vliegvergunning kan SHS Antwerp Aviation werk maken van aanwervingen, opstarten van routes en ticketverkoop.