Overkappingsintendant: “Laatste struikelblokken van Oosterweel worden aangepakt”

Raadsleden van gemeenteraad en districtsraden krijgen tekst en uitleg tijdens themacommissie over het overkappingsproces van de Antwerpse ring

De stad Antwerpen en de Vlaamse overheid trapten maandag een grote informatiecampagne af rond het toekomstproject ‘De Grote Verbinding’ . Overkappingsintendant Alexander D’Hooghe was daarbij ook aanwezig.
BELGA De stad Antwerpen en de Vlaamse overheid trapten maandag een grote informatiecampagne af rond het toekomstproject ‘De Grote Verbinding’ . Overkappingsintendant Alexander D’Hooghe was daarbij ook aanwezig.
In het Antwerpse provinciehuis hebben de raadsleden van de gemeenteraad en districtsraden woensdagavond een stand van zaken gekregen over de Oosterweelverbinding en de overkappings- en leefbaarheidsprojecten. Volgens overkappingsintendant Alexander D’Hooghe worden de laatste struikelblokken in de gesprekken tussen overheid en burgerbewegingen, met name rond de zone van het Sportpaleis en Schijnpoort, momenteel weggewerkt. 


De stad Antwerpen en de Vlaamse overheid trapten maandag een grote informatiecampagne af rond het toekomstproject ‘De Grote Verbinding’ en in dat kader kregen de Antwerpse lokale verkozenen woensdag een gedetailleerde presentatie over de huidige plannen en timing. Op Linkeroever zijn de werken aan de Oosterweelverbinding immers al van start gegaan en nog dit jaar worden ontwerpers aangesteld voor de eerste twee van uiteindelijk zeven ‘ringparken’ op en rond de Antwerpse ring.

Intussen lopen er wel nog gesprekken tussen overheid, bouwheer Lantis en de burgerbewegingen over het “verfijnen van het ontwerp” van de Oosterweelverbinding, zoals overkappingsintendant D’Hooghe het verwoordt. Die brachten eerder al soelaas voor de zone rond het Noordkasteel, maar nu lijkt er ook een oplossing rond de gevreesde Hollandse Knoop in de maak. De verbindingsweg naast de snelweg ter hoogte van Schijnpoort zou er nu aan de linkerkant komen en ruimte voor een 90 meter breed park opleveren aan de kant van Deurne, met ook plaats voor de rivier Het Schijn. “Als daarover een akkoord gevonden wordt, zal dat wel niet meer in de omgevingsvergunningsaanvraag geraken, daar zullen dus afspraken over moeten worden gemaakt”, aldus D’Hooghe.

Hollandse Knoop

Een overkapping voor de Hollandse Knoop zelf, een op een bepaald punt 26 rijstroken breed stuk (snel)weg, zit er niet meteen in. “We gaan dat wel klaarmaken voor overkapping, maar het is niet weerhouden in de selectie overkappingsprojecten van de eerste 1,25 miljard euro”, stelt D’Hooghe. “Allicht omdat het een asymmetrisch stuk is: alleen langs de kant van Deurne wonen ernaast veel mensen, dus de leefbaarheidswinsten zijn daar kleiner dan elders. Nu is er echter al uitzicht op een park zo breed als een snelweg aan die kant, op volle grond.”

Voor de geplande fietsbrug over de Schelde is er nog bijkomend studiewerk nodig. “We zijn dat proces ten gronde aan het voeren met de nautische partijen”, zegt D’Hooghe. “Misschien hadden ze wel gelijk dat er te weinig vanuit het standpunt van de scheepvaart werd gedacht.” In de wandelgangen wordt er zelfs getwijfeld of de burg er wel kan komen. Zowel het stadsbestuur als D’Hooghe stellen echter nog vol voor de brug te willen gaan.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Peter Rouchet

    Er zijn zoveel grootsteden met meerdere bruggen!Ook daar is er scheepvaart . Waarom zou het in Antwerpen dan niet kunnen!?