Opmerkelijk: vanaf najaar geen tram meer over Londenbrug

Tram 70 verbindt nu nog de P+R Luchtbal met het Eilandje, via de Londenbrug. In de loop van het najaar wordt tram 70 geschrapt.
Foto Benoit De Freine Tram 70 verbindt nu nog de P+R Luchtbal met het Eilandje, via de Londenbrug. In de loop van het najaar wordt tram 70 geschrapt.
De Lijn gaat vanaf het najaar géén tram meer over de Londenbrug sturen. Dat klinkt vreemd. De brug werd immers door een breder exemplaar vervangen net omdát er een tram moest over kunnen. “Definitief is het allemaal nog niet. We werken aan een optimalisatie van het tramnet”, zegt woordvoerster Ine Pieters.

De werkzaamheden aan de Leien en de rest van de Noorderlijn gaan de finale fase in. De Lijn sleutelt volop aan de dienstregeling voor alle trams die daaraan gelinkt zijn. De tijdelijke tramlijn 70 sneuvelt alvast. Die rijdt sinds vorig jaar van het Eilandje naar P&R Havana. Over de nieuwe Londenbrug dus. De Lijn heeft nu beslist om het grootste deel van het traject van tram 70 door de nieuwe tram 1 te laten overnemen. Die zal van de Brusselstraat op het Zuid naar de Havanasite sporen, via de Leien en de Noorderlaan. Een ommetje via de Londenstraat is niet gepland.

Op die manier wordt de verbinding tussen het MAS op het Eilandje en de Noorderlaan/Havana doorgeknipt. “Het grootste probleem blijft de doorstroming. Als de Londenbrug openstaat, verliezen we tijd”, stelt De Lijn. Overigens zul je in de Londenstraat – tussen de Londenbrug en de Noorderplaats – nog wel een tram kunnen nemen. Maar dat zal dan lijn 24 zijn, die van het nieuwe Havenhuis via Kattendijkdok-Oostkaai, Londenstraat, Italiëlei en de Franklin Rooseveltplaats naar Deurne-Silsburg zal rijden. Tram 24 laat het stuk tussen de Rooseveltplaats en de Melkmarkt over aan lijn 11.

Het Eilandje behoudt wel tram 7. Maar die komt van over de Rijnkaai.




8 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Nicole Maertens

    Waarom kan tram 24 niet eerst zijn rit langs de melkmarkt en St.Jacobsmarkt doen, om dan de Italiëlei op te draaien om zijn nieuwe route verder te zetten. Vooral de kinderen hebben die route van tram 24 nodig voor school!!! Die lus van de Rooseveldplaats naar de melkmarkt en St.jacobsmarkt zou toch moeten kunnen blijven!!!!

  • Magda De pooter

    Na 23 en 123 nu ook de 70. Als er iets goed gaat dan wordhet afgeschaft. Zakkenvullers

  • Ivo Vandeneynde

    Hoe kan je dat in godsnaam verantwoorden? Eerst veel geld uitgeven, vertragingen bij de bouw, miserie alom, om dan doodleuk te melden dat lijn 70 verdwijnt? Dat is ons belastinggeld! Uw geld, mijn geld. Schande en weer typisch Vlaams korte-termijndenken. Ik ben beschaamd in de Lijn haar plaats.

  • luc caels

    Wat een klucht eerst geld vragen voor een nieuwe, bredere brug, veel miserie en uitstel gehad, nu doodleuk komen vertellen dat ze niet meernodig is. En dan maar klagen dat ze geen winst maken.

  • Marc Maximus

    hoeveel minuten tijdverlies ? ... tijdens de zomer kan dat oplopen tot 10min, zeer uitzonderlijk iets langer, herfst en winter zelden tijdverlies .... de brug heeft vaste draaitijden , is het te moeilijk om de tram daartussen over de brug te laten rijden ? .... men heeft al zoveel nutteloos geld uitgegeven, misschien opteren voor een signalisatiebord bij de brugwachter zodat hij weet waar de tram is , er zal zeker rekening mee gehouden worden