Open Vld Merksem wil doorgaand vrachtverkeer weg van Bredabaan

Open Vld wil een verbod voor doorgaand vrachtverkeer nadat een fietser gewond raakte bij een ongeval met vrachtwagen
Marc De Roeck Open Vld wil een verbod voor doorgaand vrachtverkeer nadat een fietser gewond raakte bij een ongeval met vrachtwagen
Na een incident waarbij een fietser gewond geraakte na een aanrijding met een vrachtwagen op de Bredabaan wil de Merksemse Open Vld een verbod voor doorgaand vrachtverkeer. De partij stelt ook een structurele oplossing voor: “Bouw de Vaartkaai aan het Albertkanaal uit tot een Ring rond Merksem zodat al het doorgaand vrachtverkeer weg wordt gehouden uit het centrum.”

Op het kruispunt van de Bredabaan met de Deurnesebaan kwam het dinsdag tot een aanrijding tussen een fietser en een vrachtwagen. Gelukkig voor de vrouw in kwestie kwam ze tussen en niet onder de wielen van de vrachtwagen terecht en overleefde ze het ongeval met lichte verwondingen. 

Hoewel de precieze omstandigheden van dit ongeluk nog niet duidelijk zijn, is het volgens de Merksemse Open Vld noodzakelijk om keuzes te maken. De partij vindt dat het doorgaand zwaar vrachtverkeer overdag niet meer thuishoort in de winkelstraat, die sinds de heraanleg en komst van fietspaden een drukke fietsroute is geworden. “Los van hoe dit ongeval is kunnen gebeuren, moeten we ons de vraag stellen: hoort doorgaand zwaar vrachtverkeer nog wel thuis in het centrum van ons district? Volgens ons hoort het antwoord nee te zijn. Vrachtwagens die niet op de Bredabaan moeten zijn, moeten er ook niet rijden”, zegt districtsraadslid Bavo De Mol.

Makkelijke oplossing

Concreet willen de Merksemse liberalen een verbod voor het doorgaand vrachtverkeer invoeren in het winkelkerngebied. De winkels op de Bredabaan zouden wel beleverd kunnen worden. “Daarnaast moet er een structureel alternatief komen. Dat houdt in dat de Vaartkaai naast het Albertkanaal uitgebouwd wordt tot een Ring rond Merksem die het doorgaand vrachtverkeer rond Merksem stuurt in plaats van erdoor”, klinkt het.

 Volgens de partij kan dat gemakkelijk gerealiseerd worden door de Vaartkaai beter aan te sluiten aan de bruggen over het Albertkanaal en de verkeersafwikkeling daarop in te stellen. In de plannen van de overkapping werd al voorgesteld om het afrittencomplex aan de Groenendaallaan aan te takken aan de Vaartkaai. Vandaag is er al verderop een tijdelijke verbindingsweg op de oude bedding van de brug van de IJzerlaan.




4 reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Hilde Janssens

    Aan Open VLD Merksem : "Kan er dan ook voor gezorgd worden dat deze vrachtwagens in de Borrewaterstraat niet meer gans de dag voorbij de speeltuin en over de verkeersdrempels razen wat ook heel gevaarlijk is en bovendien alles doet daveren met hels lawaai en dit al vanaf 4 uur 's morgens ?! Hilde Janssens

  • Tim Hermans

    Fietsers mogen ook eens uit hun doppen kijken en rekening houden met grotere voertuigen respect voor vrachtwagen chauffeur s waar vind men dat nog .??

  • John Murrath

    hopelijk meer geluk, of de nodige kontrole,dan op de lambrechtshoekenlaan die ook max.5ton uitgezonderd plaatselijk verkeer,toelaat maar gans de dag verkeer van op de afrit groenendaallaan of van op de luchtbal over deze baan komt.niemand die hierop kontrole doet

  • Ronald Van Roy

    Onozelaars! Bredabaan was honderden jaren toegangsweg naar antwerpen, nu een "dode winkelbaan" waar niemand komt winkelen en zonder echte winkels. Bewoning misschien 20% ? Nu gaat alle doorgaand verkeer via straten waar 98% bewoning( Ringlaan,Maantjessteenweg,Lambrechtshoekenlaan) is, en daar wil men dan zwaar verkeer ook nog tussen gooien. Als dat gebeurt betaal ik nog 0 € gemeentebelasting !