Ober die klant op rekening “dikzak van tafel 1” noemt: “Ik besef dat ik te ver ben gegaan”

De ober omschreef de klant als "die dikzak van tafel 1"
rv De ober omschreef de klant als "die dikzak van tafel 1"
Nadat klanten wilden afrekenen bij ‘Carrousel d’Anvers’ lazen ze “Voor de dikzak tafel 1 niet normaal” op hun kassaticket. Woedend plaatsten ze een foto op sociale media. “Nog nooit maakten we zoiets mee.” De eigenaar heeft de bewuste ober ondertussen ontslagen.
Je cookie instellingen zorgen ervoor dat deze inhoud niet getoond wordt.
Pas je cookie instellingen hier aan.

“Voor de dikzak tafel 1 niet normaal”. Dat las Nadia op haar kassaticket bij ‘Carrousel d’Anvers’ toen ze wilde betalen. Ze had net pannenkoeken gegeten en wilde de zaak verlaten. Verbouwereerd en woedend om zulke grove beledigingen plaatste ze een foto van het kassaticket op sociale media. “Nog nooit hebben we zoiets meegemaakt. Rustig pannenkoeken à volonté aan het eten (hun concept). Na drie pannenkoeken willen we afrekenen en doorgaan maar dan word je verbaal beledigd! Heel onvriendelijke bediening door arrogant personeel”, schrijft ze. 

“Domme grap”

Eigenaar en zaakvoerder Imad Hammoud zit erg verveeld met dit voorval. “De zaak is een half jaar open en ik heb veel investeringen gedaan. Dit soort gedrag besmeurt mijn reputatie dus kon ik ook niks anders doen dan deze ober op staande voet ontslaan. Hij was nog maar twee weken in dienst en zag er mij een bekwame man uit. Helaas blijkt het dus heel moeilijk om nog geschikt personeel te vinden.” 

Hammoud was op het moment van het voorval niet in zijn zaak aanwezig. Pas toen hij later die dag toekwam, kreeg hij over het incident te horen. “De moeder van Nadia belde ons nadien op. Ze vertelde me over het voorval. Nadien heb ik Nadia aan de telefoon gekregen en heb ik me grondig verontschuldigd bij haar. Ik heb haar opnieuw uitgenodigd in de zaak en ik hoop dat ze ingaat op mijn aanbod”, vertelt Hammoud nog. 

Volgens Imad is de ober in kwestie aangedaan door de hele situatie. “Het begon als een domme grap en hij stond helemaal niet stil bij de gevolgen. Hij was in tranen toen hij hoorde dat ik hem aan de deur zette. Maar zulk gedrag kunnen wij niet tolereren. Natuurlijk is de klant hier het grootste slachtoffer maar ook wij zijn slachtoffer. Ik moet er nu voor zorgen dat mijn imago niet beschadigd geraakt.”

Verontschuldigingen

De bewuste ober is een 30-jarige man met al heel wat horeca-ervaring. “Ik wil me verontschuldigen tegenover de klant en iedereen die ik heb gekwetst. Ik voel me hier enorm slecht bij en besef dat ik te ver ben gegaan”, zegt de man. In tranen is hij woensdagochtend zijn spullen gaan ophalen in de brasserie. “Ik heb me ook duizendmaal verontschuldigd bij de klant en zij heeft de rekening ook niet moeten betalen. Maar ik besef maar al te goed dat dit niet goed te praten valt.”

Horeca Vlaanderen

Horeca Vlaanderen, de sectororganisatie van en voor de horeca, vindt het voorval “onaanvaardbaar in een sector waar gastvrijheid en klantvriendelijkheid centraal staat.” Volgens de koepelorganisatie komen dergelijke voorvallen niet vaak voor. “Wij hebben geen cijfers of meldingen van boze klanten die beledigd worden op het kassaticket”, zegt woordvoerder Lieselot Van Mol. Of het ontslag van de ober terecht is, laat Horeca Vlaanderen in het midden. “Het is aan de eigenaar om hier gepast op te reageren.




61 reacties

Alle reacties zijn welkom zolang ze voldoen aan de do's en don'ts die je hier kan terugvinden: gedragsregels. Elke dag ontvangen wij duizenden reacties, het kan enkele uren duren voor jouw reactie wordt geplaatst. Wordt jouw reactie afgekeurd dan werd er geoordeeld dat deze onze gedragsregels schendt.


  • Willem Pots

    Och dat ontslag is zo erg niet. Werk genoeg in de horeca, en laat het een mooie les zijn voor deze ober, en voor alle anderen die in hun functie graag klanten uitlachen. Komt wel goed, die brasserie gaat geen klanten verliezen, vindt wel een andere ober en deze ober vindt wel snel een andere werkgever. Kous af.

  • Ivan Willems

    Denk zelf als je in de horeca werkt dat je alles op alles moet zetten om de klant vriendelijk en professioneel te bedienen. Als jij nog zwarte humor hebt op 30 jarige leeftijd in de horeca, scheelt er wat!!!!

  • Sibbine Van Lerberghe

    Na alle reacties hier te hebben gelezen, ben ik er nog maar eens van overtuigd in wat voor een rare tijd we nu leven! Op en top onverdraagzaamheid en onbeschoftheid. Men kent geen grenzen meer tegenwoordig!!! Dat sommigen het ontslag te erg vinden daar verschiet ik ook van. Ik wil die mensen eens terughoren als men zoiets bij hen persoonlijk zou doen!

  • Sibbine Van Lerberghe

    Terechte beslissing van de baas! Ten eerste, wie is hij dat hij mensen zó moet beoordelen?? Je weet nooit waarom iemand een hoger gewicht heeft hé. Zoiets kan ook door ziekte komen... Dan is er nog het feit dat die dame zelf over haar gewicht of postuur mag beslissen! Als zij zich daar goed bij voelt dan is dat het belangrijkste! Als je al zover gaat van zoiets in de kassa in te tikken dan ben je echt al ver gezet! Hij beschadigd idd ook de naam van de zaak! Broodroof!

  • jacqueline bax

    Goede beslissing van de baas om de ober te ontslaan. Geen woorden voor de ober zijn gedrag