Nooit zoveel containers in één maand voor Antwerpen. Maar wanneer beslissing over extra capaciteit?

De haven van Antwerpen beleefde een uitstekende maand april, met een recordoverslag voor containers.
BELGA De haven van Antwerpen beleefde een uitstekende maand april, met een recordoverslag voor containers.
De haven van Antwerpen heeft een topmaand april achter de rug. Nooit eerder zijn zoveel containers verwerkt: het nieuwe record staat nu op 1,053 miljoen TEU (de standaardmaat voor containers). Havenschepen Annick De Ridder (N-VA) vraagt de Vlaamse regering om snel te beslissen over extra containercapaciteit. Maar dat zal een klus zijn voor de volgende regeringsploeg.

Na een wat minder eerste kwartaal schakelde de trafiek in de Antwerpse haven in april twee versnellingen hoger. Pas voor de tweede keer in de geschiedenis kwam het maandtotaal voor de containeroverslag boven het miljoen uit. Vorig jaar lukte dat al eens in mei. Volgens het Havenbedrijf bevestigen de cijfers dat de haven in recordtempo afstevent op haar maximale containercapaciteit. Na vier maanden doet 2019 het ruim 3 procent beter dan in de periode januari-april vorig jaar.

Het is dan ook geen verrassing dat opnieuw de vraag op tafel ligt om bijkomende capaciteit te voorzien. Jacques Vandermeiren, topman van het Havenbedrijf: “Een strakke timing is noodzakelijk om onze internationale leiderspositie en rol als motor voor de Belgische economie te blijven waarmaken.”

Saeftinghe

In de zomer van vorig jaar legde de Vlaamse regering een extra capaciteit van 7,7 miljoen containers in de Antwerpse haven vast. Iets minder dan de helft daarvan (3,7 miljoen) zou aan het nog te bouwen Saeftinghedok worden verwerkt, naast het havendorp Doel dat behouden blijft. De resterende 4 miljoen containers wil men halen met ‘inbreiding’ op rechter- en linkeroever. Zo wordt de Europaterminal dieper, komt er een nieuw insteekdok ten noorden van de Zandvlietsluis en bouwt men extra kades langs het Waaslandkanaal.

Het is de volgende Vlaamse regering die de finale knoop zal moeten doorhakken.




1 reactie

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.


  • Dirk Pieters

    Dan wordt het hoog tijd om extra snelwegen bij te bouwen en de liefkenshoektunnel definitief tolvrij te maken.