Niks dan rotzooi in Lobroekdok

OOK 220.000 TON SLIB MOET WEG VOOR AANLEG OOSTERWEEL

Een kraan haalt van op een drijvend ponton een scheepswrak uit het water.
Foto Dieter Lizen Een kraan haalt van op een drijvend ponton een scheepswrak uit het water.
De sanering van het Lobroekdok is gisteren gestart. Het viaduct van de Ring zal hier vervangen worden door een sleuf en tunnels. Doordat de sleuf deels in het dok aan de Slachthuislaan komt te liggen, moeten 220.000 ton slib, rotzooi en zeventien boten verwijderd worden.

Bij de aanleg van de Oosterweelverbinding zal de Antwerpse Ring ter hoogte van het Lobroekdok worden aangelegd in een sleuf en tunnels. De sleuf zal gedeeltelijk worden aangelegd in het Lobroekdok.


Aan de kop van het dok zal die sleuf in een tunnel onder het Albertkanaal duiken, zodat het Viaduct van Merksem op de Ring uiteindelijk helemaal kan worden afgebroken. Het dok is echter sterk vervuild. Zolang het dok niet gesaneerd is, kan er niet gewerkt worden aan de sleuf en tunnel.

Nieuw kanaal

Aangezien de Ring bij Oosterweel verzonken wordt aangelegd, verdwijnt de doorgang tussen het Lobroekdok en het Albertkanaal. Via deze doorgang stroomt vandaag het overtollige water weg dat via het waterzuiveringsstation en de afwatering van de Ring in het dok terecht komt. Om ook na de aanleg van Oosterweel die waterafvoer mogelijk te maken, wordt vanaf midden 2017 een kanaal aangelegd langs de IJzerlaan. Dat nieuwe kanaal wordt in de loop van 2018 aangesloten op het Lobroekdok en het Asiadok.


Achttien maanden lang zal aannemersfirma Aertssen uit Stabroek verontreinigd slib verwijderen en bergen uit het dok, goed voor 220.000 kuub. Het slib zal per schip voor verwerking naar Amoras gebracht worden. Op die manier worden 15.000 vrachtwagenritten uitgespaard en blijft de buurt gespaard van extra verkeershinder. Amoras is een project van het Havenbedrijf en de Vlaamse overheid voor de berging en verwerking van baggerspecie. Dat gebeurt op de rechter Scheldeoever, onder meer aan de Poldervlietweg en in de buurt van de Lillobrug.


"Er ligt nog veel meer dan slib in het dok," zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), die het startschot van de werken kwam geven. "Hier werd jarenlang vanalles gedumpt, zoals frigo's, gestolen spullen en zelfs slachtafval van het nabijgelegen slachthuis. De Vlaamse overheid is nu voor een handvol euro's ook de trotse eigenaar van enkele schuiten die hier liggen te rotten. Alle zeventien boten, gezonken of niet, zullen worden geborgen en via het water worden afgevoerd naar een sloopwerf in Hoboken. Er is zelfs een voormalige mijnenjager bij."

Geen zorgen

De minister benadrukte ook nog eens dat de ongerustheid die heerst bij de oppositie over de uitvoering van het Toekomstverbond (het akkoord dat de actiegroepen, de stad Antwerpen en de Vlaamse regering midden maart sloten om Oosterweel uit te voeren, red.), onterecht is. "We zijn momenteel druk in onderhandeling met de actiegroepen over de uitwerking van het Toekomstverbond. Ik verwacht daar in de komende weken te kunnen landen. Pas dan kunnen we het in het parlement over de centen gaan hebben".


Met de totale sanering van het dok is een bedrag van 3,1 miljoen euro gemoeid. De stad is ook blij met de werken. "Het project opent eveneens opportuniteiten voor de ontwikkeling van de buurt. Deze verwaarloosde site kan nu structureel worden aangepakt", reageert schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA).