Nieuw dok in Waaslandhaven garandeert groei Antwerpse haven, maar op de naam moeten we nog even wachten

Het plan van een Saeftinghedok met een knik vrijwaart het Scheldedorp Doel volledig.
Kristof Pieters Het plan van een Saeftinghedok met een knik vrijwaart het Scheldedorp Doel volledig.
De Antwerpse haven moet er tegen 2025 ruim 7 miljoen extra capaciteit voor containers bij krijgen. De Vlaamse regering koos vrijdag definitief voor een beperkt nieuw dok dat aansluit op het bestaande Deurganckdok en op die manier het dorpje Doel spaart. Het openbaar onderzoek voor dit ontwerp van voorkeursbesluit kan beginnen op 8 juni.

Het nieuwe dok moet nog een naam krijgen. Saeftinghe wordt het zeker niet meer wegens té beladen. Enkel aan de zuidzijde van het dok komen containerkades. Alles samen zou dat een capaciteit opleveren van 3,2 miljoen containers. Om aan de beoogde 7,2 miljoen te geraken, gaat men de Noordzeeterminal op de rechteroever uitbreiden én in het Waasland het Noordelijk Insteekdok dempen.

De regering wil de extra verkeersdruk zoveel mogelijk opvangen via het spoor en de binnenvaart. “Voor de concessies van de nieuwe terminals leggen we een norm van 42 procent via binnenvaart en 15 procent per spoor vast”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Het Havenbedrijf Antwerpen is tevreden. “De uitbreiding is nodig om duurzaam te blijven groeien en zo onze rol als motor van de Belgische economie veilig te stellen”, zo beklemtoont topman Jacques Vandermeiren.

De Antwerpse haven pakte de voorbije zes jaar telkens met recordcijfers uit. “We roepen de volgende Vlaamse regering op om dit dossier bovenaan de agenda te houden”, zo besluit Havenschepen Annick De Ridder (N-VA).




Reacties

Alle reacties worden voor publicatie gelezen -en goed- of afgekeurd- door het moderatie-team van HLN. Elke reactie moet voldoen aan deze gedragsregels.
Je naam en voornaam verschijnen bij je reactie.