Marie-José (87) schittert op rode loper

140 GELEGENHEIDSMODELLEN STELEN DE SHOW OP DE 'LANGSTE CATWALK'

Marie-José met zwierige tred op de catwalk.
Laenen Marie-José met zwierige tred op de catwalk.
De shoppingzondag van 1 mei werd een groot succes op de Meir-as. Niet enkel dankzij het prachtige lenteweer dat de massa naar buiten lokte, ook dankzij de 140 gelegenheidsmodellen op de langste catwalk van de Benelux. Ook Marie-José Maes, een kranige Antwerpse dame van 87, zette haar eerste elegante stapjes op de catwalk van 1,5 kilometer.

De modellen-voor-één-dag showden kleding en accessoires van meer dan 50 deelnemende winkels van de Meir en omliggende winkelstraten zoals de Huidevettersstraat en de Jezusstraat. Marie-José Maes (87) was een van hen. "In augustus word ik 88 jaar en ik woon in een serviceflat, maar ik wilde toch heel graag meedoen", zegt Marie-José over haar catwalkdebuut. "Gewoon om te zien of ik dit zou durven en om te tonen dat je nooit te oud bent om eens iets nieuws te proberen! Eigenlijk ben ik superzenuwachtig, maar dit is wel veel leuker dan binnen te blijven zitten en de muren op je zien afkomen".

Zwierige tred

Elk model kreeg een outfit van één bepaalde winkel aangemeten, naast maquillage en een kappersbeurt door de leerlingen van de Academie Verbist . "Ze hebben me iets aangedaan wat ik zelf niet snel zou dragen, maar ik vind het best wel mooi", zegt Marie-José. Met haar felroze nagellak, groene oogschaduw en zwierige tred oogstte ze bewonderende blikken op de catwalk van bijna anderhalve kilometer.

Mollig of graatmager

"We willen hiermee niet enkel graatmagere, jonge modellen de catwalk opsturen, maar net de mensen die normaal komen shoppen op de Meir", zegt Linda Cloots, woordvoerster van de vzw Meir. "Van 6 tot 87 jaar, klein, groot, mollig of graatmager, iedereen met een enthousiaste uitstraling en zin om mee te doen, kwam in aanmerking. In totaal schreven meer dan 600 gelegenheidsmodellen zich in. Moeilijkste was daaruit 140 mensen te kiezen". Ook de jonge garde, soms voorzien van bikini en surfplank, had veel bekijks van nieuwsgierige shoppers.