Kassa kassa versus droog brood

VOOR SOMMIGE ONDERNEMERS FINANCIËLE STROP, VOOR ANDEREN EXTRA INKOMSTEN

Taxibedrijf DTM Taxi heeft niets te vrezen, aldus de zaakvoerder. Zijn taxi's voldoen ruimschoots aan de vereisten. Op de foto zien we taxichauffeur Frieda.
Klaas De Scheirder Taxibedrijf DTM Taxi heeft niets te vrezen, aldus de zaakvoerder. Zijn taxi's voldoen ruimschoots aan de vereisten. Op de foto zien we taxichauffeur Frieda.
De Lage Emissiezone of LEZ betekent voor sommige ondernemers een manier om meer geld in het laatje te krijgen, andere bedrijven krijgen een financiële mokerslag. De taxisector maakt zich bijvoorbeeld op voor extra klanten, maar verhuurders van oldtimers knarsetanden.

Wie de LEZ helemaal niet ziet zitten, zijn de liefhebbers van oldtimers en verhuurders van oude ceremoniewagens. Het Bruidsparadijs in Merksem is al meer dan 30 jaar marktleider in huwelijksvervoer, maar nu ziet zaakvoerder Dirk Geerardyn zich genoodzaakt een deel van zijn wagenpark te verkopen.


"We hebben meer dan 30 oldtimerbussen die we vooral verhuren aan trouwers, maar die ga ik allemaal van de hand doen. We mogen er het centrum toch niet meer mee in. We zitten hier in Merksem echt op de rand van de LEZ en dat fnuikt echt heel ons bedrijf. Ik heb al twee mensen moeten laten gaan en ik vrees dat het daar mogelijk niet bij zal blijven".


Grootste probleem voor Dirk met de LEZ zijn zijn Amerikaanse gele schoolbussen. "Héél populair in de verhuur, maar nog geen 40 jaar oud en dus krijgen ze euronorm 0 en mogen ze sowieso niet binnen in Antwerpen. Voor een aantal anderen zoals mijn oude dubbeldekbussen uit Londen of Parijse stadsbussen kan ik een 'verlaagd tarief' krijgen, (minstens 490 tot 700 euro per jaar per bus, red.), maar dat trek ik financieel niet. Omrijden via de autosnelweg naar locaties buiten Antwerpen is ook niet mogelijk omdat ze de minimumsnelheid van 70 kilometer per uur niet halen".

Dirk Geerardyn van Het Bruidsparadijs in Merksem zit met de handen in het haar. Zijn bussen mogen niet meer binnen in Antwerpen door de LEZ.
Klaas De Scheirder Dirk Geerardyn van Het Bruidsparadijs in Merksem zit met de handen in het haar. Zijn bussen mogen niet meer binnen in Antwerpen door de LEZ.

Persoonlijk gesprek

In een persoonlijk gesprek vroeg Dirk aan schepen Nabilla Ait Daoud of er geen uitzonderingen mogelijk waren voor een bedrijf als het zijne, maar het antwoord was resoluut: "U moet gewoon nieuwere bussen verhuren, zei ze. Maar het is net het nostalgische in zo'n stokoude bus dat mensen aantrekt, natuurlijk", zegt Dirk.


Verhuizen is ook geen optie voor hem.


"We zitten al sedert 1983 in Merksem en ook steden als Gent, Mechelen, Brussel en zelfs kleine gemeenten denken aan de invoering van een LEZ. Nee, voor mij is de maat vol. Wij gaan voortaan enkel nog gewone oldtimers verhuren en alle bussen verkopen we in het buitenland. Al zal het dan wel overzees zijn waarschijnlijk, want onze buurlanden Duitsland, Frankrijk en Nederland starten ook met Lage Emissiezones".

Wagenpark vernieuwen

Van een groot bedrijf dat bijna 180 taxi's aanstuurt, zou je verwachten dat ze niet staan te springen voor de Lage Emissie Zone.


"Toch heeft DTM Taxi niets te vrezen", claimt zaakvoerder Steve Van Avermaet. "De stad Antwerpen geeft enkel officiële licenties aan taxi's die niet ouder zijn dan 7 jaar, de meeste hebben een euronorm 5 of 6 en voldoen dus moeiteloos aan de vereisten. Onze taxi's doen gemiddeld zo'n 100.000 tot 120.000 kilometer per jaar en worden om de vier tot vijf jaar vervangen, dus ook in 2020 en 2025 verwachten we geen problemen. Ook onze verhuiswagens kunnen blijven rondrijden zonder toeslagen, omdat we ook dat wagenpark geregeld vernieuwen".


Op de vraag of hij achter de LEZ staat, blijft Van Avermaet voorzichtig.


"Voor sommige mensen in de automobielsector, liefhebbers van oldtimers of ouderen met een oud wagentje waar ze soms amper mee rijden, is het systeem financieel een zware dobber. Maar voor mijn bedrijf zie ik opportuniteiten in de invoering", zegt Steven. "Doordat heel wat mensen met hun wagen niet meer binnen mogen in de stad, gaan ze op zoek naar alternatieven, de Velo, openbaar vervoer of de taxi".