Kaaimuur Sint-Andries en Zuid tegen 2020 klaar

Een luchtbeeld van de werkzaamheden aan de Scheldekaaien in het zuiden van de stad.
RV Een luchtbeeld van de werkzaamheden aan de Scheldekaaien in het zuiden van de stad.
Het gaat vooruit met de vernieuwing van de Scheldekaaien in het zuiden van de stad. Donderdag stelden de stad, de Vlaamse overheid en Waterwegen & Zeekanaal (W&Z) een indrukwekkende drijvende betoncentrale - 'Bonton' - voor aan de Cockerillkaai. Die zorgt voor het uitsparen van 8.400 vrachtwagenritten. In 2020 moet 1,5 kilometer kaaimuur gestabiliseerd zijn.

De renovatie van de Scheldekaaien is van levensbelang voor Antwerpen. Op sommige plekken was er volgens minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) een verschuiving van 16 centimeter. Je wil niet dat de kaaimuren instorten. Maar het is ook een enorme klus, verspreid van Petroleum Zuid (Blue Gate) tot het Eilandje. In totaal steekt het Vlaams Gewest er 380 miljoen euro in. De stad moet dan weer tientallen miljoenen ophoesten voor de heraanleg van de bovenbouw tussen Schelde en rijweg. Einddoel is een groene wandel- en recreatiedijk.

De werken aan de kaaimuren zijn volop aan de gang.
Klaas De Scheirder De werken aan de kaaimuren zijn volop aan de gang.

Bonton

Het 'bonton' is een installatie van 14 meter hoog, gemonteerd op een ponton van 13 bij 50 meter. De betoncentrale kan 14.000 kubieke meter beton leveren. Aannemer Artes Roegiers voert 25.000 m³ grond af via de binnenvaart. Dat zorgt voor veel minder verkeer over de weg, tot 8.400 ritten met de vrachtwagen.


De stad start volgende maand overigens met de bovenbouw van een eerste stuk gestabiliseerde Kaaien, over een strook van 300 meter, ter hoogte van de de Gerlachekaai. (PHT)